Det er nu hele ti år siden, at det kræsne tegneserieforlag Aben Maler udgav den første, skæve tegneserie. Det fejrer Aben blandt andet ved at annoncere et spændende nyt tiltag for børn.
Steffen Rayburn-Maarup hedder manden bag forlaget, og denne fødselsdag er lige så meget hans som forlagets. På mange måder har Aben (og altså Maarup) været toneangivende i den bølge af graphic novels og kunsttegneserier, der er dukket op på de danske bogreoler i de senere år. En bølge, der i en vis grad har fået medierne til atter at rette deres søgelys imod tegneseriemediet og dets muligheder.
Mesterlige tegneserier såsom Chris Wares ”Jimmy Corrigan: Den klogeste dreng i verden”, Daniel Clowes ”Ghost World”, Jim Woodrings ”Mellem Dyrene”, David Mazzucchellis ”Asterios Polyp” samt Emmanuel Guiberts ”Alans Krig” er blot nogle af de store, internationale graphic novels, der er kommet fra Abens redaktionelle pensel igennem årene.
Aben er dog ikke kun et internationalt dyr, men har i den grad også fokus på den hjemlige masse af talentfulde tegneserieskabere. Således udkom der for eksempel kun danske tegneserier fra forlaget i 2014 i form af Søren Mosdals vikingeepos ”Fimbulvinter”, coffee table-bogen ”Den Store Storm P. bog” samt Rikke Villadsens pikante western ”Et knald til”. Vi tør næsten ikke nævne alle de danske tegneserieskabere, der er udkommet hos Abekatten igennem årene, så ingen nævnt ingen glemt. Som man siger.
Det er også blevet til en enkelt roman (i ved, sådan en underudviklet prototegneserie uden billeder), men nu er vi jo et magasin for tegneserier, så vi bevæger os hastigt videre til de såkaldte 676’ere, der var en udgivelsesrække på næsten 30 små bind i firkantet pixiebogformat skabt af danske tegneserieskabere og billedkunstnere. En sandkasse af frihed kun begrænset af det lille format, hvor kunstnerne kunne boltre sig med billedpoesi, tegneseriekunst, og hvad der end faldt dem ind.
Da den legendariske singer-songwriter Leonard Cohen fyldte 80 år for nyligt, fejrede han det ved at give sit publikum en ny plade. Aben gør noget, der næsten er endnu bedre: Forlaget udvider nemlig med et nyt imprint, der vil fokusere udelukkende på kvalitetstegneserier for børn og barnlige sjæle med sans for det kunstfærdige.
Aben Malers nye underafdeling hedder ”God og Ond” og har endda sit eget abekattelogo. Om tiltaget skriver Maarup:
”Der udgives grotesk få tegneserier til børn, og der er også et fravær af gode, sjove og smukke bøger til børn. Jo, det kan da lade sig gøre at finde dem, men de drukner lidt i mængden, og så koster de som regel en bondegård. God og Ond vil gøre alt for at holde priserne nede (bortset fra, selvfølgelig, at gå på kompromis med papirkvaliteten og udstyret) og kun udgive det bedste, det sjoveste, det smukkeste – som dét ser ud lige fra denne stol.
De fleste af de bedste bøger, der er henvendt til børn, kan i virkeligheden lige så vel læses af voksne, så lad dig ikke afskrække, hvis du er en af dem, der har kørekort og drikker kaffe.”
De første kontrakter skulle efter sigende allerede være underskrevet, så her på Nummer9 glæder vi os til at se de første udgivelser fra God og Ond.
Og så ønsker vi naturligvis den kære abe tillykke med den flotte fødseldag. Og håber at Aben vil male videre mange årtier fremover.