Rikke Villadsens ”Et knald til” er western-parodi og queer-teori i skøn forening. Yihar for satan da!
På en træterasse midt i en typisk western-by står to typiske cowboys. Den ene er høj og tynd med et vejrbidt fjæs. Den anden er lavstammet og rundhovedet.
De venter. På et eller andet. Imens udfører de en maskulin påfugledans: Den høje tynde mand smider en smøg i flaben og krøller atletisk venstre ben op til sin højre hånd, så han kan stryge en tændstik på sålen. Han tænder cigaretten, tager et sug og smider tændstikken. Alt sammen skildret af tegner og forfatter Rikke Villadsen med pertentlig akkuratesse, billede for vandfarvemalet billede.
Den lave, buttede mand vil ikke stå tilbage. Han fører højre hånd op til ansigtet. Tørrer sig under næsen. Fører pegefingeren ind i det ene næsebor og graver en bussemand frem, som han tørrer af i verandaens gelænder. I stemningsmættet slowmotion.
Sådan går de første ti sider af ”Et knald til” med noget, der ligner en parodi på ventescenen i Sergio Leones ”Once Upon a Time in the West”. Tough guy-attituderne og fornemmelsen af anspændt kedsomhed er den samme, men macho-positurerne er skruet helt op på 11 og totalt malplacerede i forhold til de dybt ordinære ting, de to mænd på terassen foretager sig. De ti sider er et studie i grotesk, men genkendelig gestik og mimik, forfatter og tegner Rikke Villadsens måske største styrke: Det er her, bogen henter meget af sin appel.
Nå, men efter de to cowboys har stået dér og gjort sig til noget tid, kommer der en sherif med en ”Wanted”-plakat. Dusøren på det Lee Van Cleef-lignende fjæs er 1000 dollars. ”That’s a lot of money for a head,” mener den lille, tykke mand. Som alle de engelsprogede replikker i ”Et knald til” er den lakoniske vits hentet fra en klassisk western.
Nu er den høje, tynde mand fyr og flamme. Han sætter straks ud for at finde skurken, men kommer ikke længere end til lige rundt om hjørnet, hvor han falder over et reb. ”There are two kinds of people, my friend,” filosoferer han ud i den blå luft, ”those with a rope around their neck and those who do the hanging.” Han sætter sig på en stol og filosoferer videre, indtil byens prostituerede kalder ham ind til en underbetalt hyrdetime.
Imens kommer Lee Van Cleef-skurken til byen. Han skyder den lavstammede cowboy og går på saloon. Og først nu møder vi bogens egentlige hovedperson: En kvinde, der sidder bag et vindue på saloonens førstesal og drømmer om at være en mand.
”Hvis jeg var en mand, ville jeg ride rundt på prærien med selvsikkerhed og pik,” sukker hun længselfuldt. Hun beslutter sig for at gøre forsøget. I en langstrakt, emaskulerende scene piller vores nye hovedperson tøjet af den døde, lavstammede cowboy. ”Sut min pik!” råber hun af den døde, ”Ja, altså i overført betydning”. Så drager hun ud på eventyr. Men mændenes verden accepterer ikke uden videre overløbere …
Mere skal ikke afsløres her. Måske har vi allerede afsløret for meget. En væsentlig del af fornøjelsen ved ”Et knald til” er at forundres over den uforudsigelige måde, Villadsen låner og twister klassiske westernklichéer på. Intet går som ventet i bogens magisk-realistiske univers, hvor plakater kan snakke, fluer kan flyve af sted med mennesker og døden rammer brat og lemfældigt. Og så er der Villadsens finurlige humor, en lidt overset kvalitet ved serieskaberens første længere fortælling, ”Ind fra havet”. Mændenes selvfedme, kvindens bramfrie monolog og de bizart-humoristiske optrin gør western-fortællingen til en ubetinget lystpræget læseoplevelse.
Men ”Et knald til” vil mere end at underholde. Den er en meditation over kønsroller kørt igennem klassiske western-tropers forvrængende forstørrelsesglas. Som i ”Ind fra havet” skildrer den mænd, når de er mest mandige – på prærien og på havet – og det er ikke noget kønt syn.
Alle mændene figurer i fortællingen er latterlige. Selvtilfredse, kujonagtige eller selvhadende. Som læser forstår man dybest set ikke den kvindelige hovedpersons længsel efter at være som dem. Men det gør Villadsen måske. Kvinden synes i hvert fald at fungere som serieskaberens standin i det kulørte westernunivers, en ofte alvidende fortæller, der ser fortidens kønsroller gennem 2014-briller. At hun taler nutidsdansk, mens alle mændene taler western-engelsk, forstærker kun fornemmelsen af, at den frygtløse, frigjorte heltinde er en anakronistisk gæst på den lovløse prærie.
Her er det hankønsvæsenerne, der bestemmer. Når den høje, tynde cowboy snakker om ”two kinds of people, those with a rope around their neck and those who do the hanging”, så refererer han umiddelbart til forbrydere og ordenshåndhævere. Men den eneste, han hænger til tørre i bogen, er byens luder. Underforstået: I denne verden er det mændene, der hænger, og kvinderne, der hænges.
”Et knald til” udstiller og parodierer dygtigt western-genrens hypermaskuliniserede univers. Det er her, vi finder kilden til mange af dens komiske højdepunkter. Men det nye og udfordrende i bogen er den queer-teoretiske udforskning af køn som noget ambivalent – et valg i lige så høj grad som et vilkår – sat i et populærkulturelt univers og en semi-historisk ramme, hvor dén slags overvejelser slet ikke var på dagsordenen. Og med den frække, afsluttende pointe, at machomanden blot er et uskønt larvestadie, før mennesket fuldbyrdes som kvinde. Eller sådan kan slutningen i hvert fald snildt læses.
Bogens vandfarvemalede billedside forløser Rikke Villadsens ambitioner nydeligt. Hendes talent for udtryksfulde ansigter og karikerede positurer opvejer så langt de få sekvenser, hvor billede-til-billede overgangene ikke er krystalklare.
Som andre af tidens kvindelige art comics-tegnere lader hun processen skinne igennem i de færdige tegninger: Skitsestreger melder om kreative fravalg, tegninger redigeres ved at klistre nye tegninger oven på dele af de gamle. Man kan argumentere for, at nogle af billederne med fordel kunne være strammet op og gennemarbejdet mere, for Villadsen er tydeligvis en dygtig tegner, der ikke behøver køre den hjem på charmen. Men tegningernes løse, rastløse præg og ambivalente konturer matcher fortællingens energi og ærinde perfekt.
”Et knald til” er et skridt væk fra kompleks, højpandet symbolik à la f.eks. tyske Anke Feuchtenberger i retning af noget unikt og charmerende Villadsen’sk. Den er noget så relativt sjældent som en kunsttegneserie, som kommer den åbensindede læser i møde med uhøjtidelig komik og listige benspænd. Læs den, for satan da!
Karakter: 4/5
Værkets titel: Et knald til
Forfatter/tegner: Rikke Villadsen
Forlag: Aben maler
Form: 168 siders paperback i blåtoner
Vejledende pris: 270 kr.
ISBN: 978-87-92246-62-2
Udgivelsesår: 2014