Godt nyt for hardcore horror fans og sleazehounds: 16. juni udkommer Sort Nadver 2 af Nicolei Martin Aagaard Rasmussen aka NMAAR. En 2’er, der går endnu længere end sin forgænger hvad angår sex, vold og perversioner. Faktisk så langt, at skaberen på et tidspunkt gik over sin egen grænse.
Under-Danmark var endnu ikke (gen)opstået som bloggen du nu sidder og læser da Sort Nadver 1 udkom i 2021. Vi nåede dog at fremhæve udgivelsen på vores ”status-over-året-der-gik” med ordene ”kandiderer til årets nok mest undergrundsagtige undergrundstegneserie”! Og lad det være sagt med det samme: Hvis der nogensinde var en tegneserie der synes som skabt for Under-Danmark, så må det være Sort Nadver-serien.
Den sort/hvide serie, der altså nu tæller to flotte bind i A4, udgivet på forlaget Afkom, skrives og tegnes af den 44-årige fynbo Nicolei Martin Aagaard Rasmussen under kunstnernavnet NMAAR. Genremæssigt er det horror af den ekstreme, in-your-face type. Med andre ord, en sjældenhed i Lille Danmark, hvor såkaldt horror helst skal minde om Dennis Jürgensen, så den kan sælges til børnebibliotekerne. NMAAR og Sort Nadver kommer fra et helt andet sted! Et sted, der har mere til fælles med 70’ernes exploitationfilm af instruktører som Joe D’Amato og Jesus Franco, og med amerikanske undergrundstegneserier som Tales of the leathernun, der heller ikke veg tilbage for at skildre både kønsorganer og hardcore sex.
I anledning af udgivelsen af den svære 2’er har Under-Danmark fanget NMAAR til et interview.
ONDSKABENS ÆSTETIK
Tillykke med Sort Nadver 2, Nicolei! Kan du introducere dig selv ganske kort for læserne?
Jeg har tegnet og malet hele mit liv. Jeg har sneget mig ind i voksentegneserie-sektionen på biblioteket siden jeg kunne gå, og har altid været fascineret af de mørke og uhyggelige historier, af ondskabens æstetik så at sige. Jeg har været illustrator for bands og den slags i mange år men er først for alvor begyndt at lave tegneserier for et par år siden. Ellers arbejder jeg som tatovør til daglig.
Vi har sammenlignet Sort Nadver med exploitation-film og Tales of the leathernun, men hvordan vil du selv beskrive serien? Og hvor ser du i det hele taget dig selv i danske tegneserielandskab?
Der er helt klart noget exploitation i det. Jeg har ikke rigtig haft en klar vision fra starten udover nonner, sex og horror. Men seriens “røde tråd” vokser mere og mere med hver udgivelse, håber jeg. Jeg er som sagt ret ny i gamet så jeg har ikke så mange bekendtskaber i branchen, og er måske lidt en outsider i det. Jeg har spillet musik i mange år og det er lidt det, mit netværk er baseret på. Jeg har bare siddet på mit værksted og tegnet alene i det meste af mit virke.
Ser du tegneserier som en karriere, eller mere som kunst, eller hvad skal vi kalde det … er det vigtigt for dig at kunne sælge og tjene penge på det f.x?
Den er lidt svær den med pengene. Som musiker, tatovør og illustrator vil jeg have det, jeg er værd. Jeg er gammel i de games og jeg skal sgu’ ha penge for det. Det er noget jeg har kæmpet for i min musik- og illustrationskarriere og egentlig SKAL man have en ordentlig løn for sit arbejde.. af princip. Men tegneserier er stadig nyt for mig og spændende, så bare det at få dem udgivet fysisk er “nok” lige pt . Altså, jeg får jo 50% af overskuddet fra forlaget, så det er ikke fordi jeg IKKE får penge for det, men det er ikke det drivende.
”DET HAR JEG SGU IKKE PRØVET FØR!”
Sort Nadver 1 og 2 beskæftiger sig meget med religion, og sex som noget syndigt og tabubelagt. Hvor kommer din besættelse af de emner fra? Er du opdraget katolsk eller sådan noget?
Næh, meget ateistisk opdraget faktisk, har bare en ret voldsom frygt for religion, eller, en frygt for hvad det kan bruges til af undertrykkelse og sådan. 1984, men det er evangelister i stedet for kommunister. Egentlig syntes jeg religionernes mytologi er mega fascinerende og har altid nørdet den slags. Hvad angår Sort Nadver, så kommer det seksuelle indhold fra et ønske om at gøre ALT indholdet ubehageligt: ubehagelig tekst, ubehagelige historier, ubehagelige tegninger og så lige det der med at det godt kan være ubehageligt at se på seksuelt indhold, sådan upassende eller skamfuldt.. så læseren bliver udfordret på alle sanser, så at sige.
Jeg tør godt vove den påstand at den sidste historie i Sort Nadver 2 indeholder nogle af de sygeste tegninger set på dansk jord i en tegneserie siden Sverre Kristensen. Var der noget tidspunkt undervejs hvor du overvejede om det gik for vidt, eller bare blev nervøs for hvordan folk ville reagere?
Ja… Efter en scene i Moder Vor, den sidste historie i bladet, måtte jeg lige holde en uges pause. Der gik jeg over mine egne grænser. For første gang. Det har jeg sgu aldrig prøvet før! Jeg ser det ellers altid som “det er streger på papir” eller “maling på lærred”. Its not real.
Men vil du gerne provokere? Er det vigtigt at gå over grænsen i horror? Eller i kunst i det hele taget – hvis det er noget du har en holdning til?
Både og. Provokation er både noget jeg elsker og hader som beskuer. Det kan virkelig rykke ved folk men samtidig er det også bare et billigt trick hvis der ikke ligger en mening bag. Men det er faktisk ikke mit ønske at provokere med Sort Nadver, bare at skræmme. Men hvis en eller anden skodfascist eller forstokket præst eller småborgerlig nar bliver provokeret så er det jo bare bonus.
Du kunne sende et eksemplar til f.x. Moses Hansen eller Sørine Gottfredsen for at få noget PR fra forargede kristne?
Too easy!
ALLE KAN BLIVE KNEPPET AF EN DÆMON ELLER OFRET AF EN KULTIST
… det er faktisk ikke mit ønske at provokere med Sort Nadver, bare at skræmme.
Hvilke tanker gør du dig om at tegne kvindekroppe og hardcore pornografi? Nogen vil sige at du objektiviserer kvindekroppen, og jeg ved at du er en del af punk miljøet, hvor man er meget imod sexisme. Er det en modreaktion?
Uha, ja. Jeg har tænkt over det og jeg håber at det ikke bliver set som en objektivisering… det er selvfølgelig svært når der er nøgenhed indblandet, samfundet ser nøgenhed og tænker “FRÆKT”. Men jeg har fået noget (konstruktiv) kritik omkring the male gaze i den første, som jeg har forsøgt at ændre på i nr. 2. Jeg håber det er lykkedes og jeg vil blive ved med at forbedre det så der ikke er en seksuel orientering på hvem det henvender sig til. Men over all forstår folk meningen med det og ser ikke en pornoficering af kvinder. Det er det sidste, jeg vil.
Hvis jeg ser på 2’eren med kritiske øjne nu hvor den er sendt i trykken og det er for sent, så har jeg nok glemt people of colour og size lidt i den nyeste.. det gik op for mig under korrekturlæsningen at alle er tynde og hvide. Det gør jeg noget ved i 3’eren!
Jeg har fået noget (konstruktivt) kritik omkring the male gaze
Der er også rigeligt andet for folk at blive forargede over kan man sige. Jeg mener, hvis man tegner nonner der hænger sig og babymonstre med stive pikke, er inklusion af forskellige kropstyper så stadig relevant?
Jeg syntes ikke de to ting er modstridende. Alle kan blive kneppet af en dæmon eller ofret af en kultist. Godt spørgsmål. Men inklusion er vel altid relevant.
I døden er vi alle lige?
Hahaha, ja. Der ligger en historie til 3’eren dér et sted!
Du eksperimenterer med forskellige stilarter i hver af de fire historier i Sort Nadver 2. Hvad kommer det af?
Jeg kan simpelt hen ikke nøjes med en stil. Jeg har altid arbejdet i alle de stilarter jeg syntes er spændende. Når jeg ser noget andre laver og tænker fuck, det er fedt det dér, så skal jeg altså prøve det. Jeg syntes også det gør hver historie mere selvstændig end hvis hele bladet var tegnet i én stil. Men jeg skitser altid i den samme barnagtige comic stil, og når jeg så rentegner “jammer” jeg indtil der dukker en visuel retning op.
Apropos, så er jeg meget nysgerrig efter dine referencer! Du takker H.R. Giger i efterordet til Sort Nadver 2, men hvem er du ellers inspireret af? Er du en tegneseriefreak eller kigger du helt andre steder?
Jeg har altid læst tegneserier, så Bilal, Manara, Moebius, Bisley (især), Mignola og Serpieri er kæææmpe indflydelser på mig. Giger, Bacon, Dali, Shiele, Klimt osv, har også formet mig. Og pretty much alle illustratorer der har arbejdet for games workshop i 90’erne.
Nogen sidste ord til læserne?
Tak for, at I gider støtte noget så få kan se værdi i. Man kan jo trykke alle de tegneserier man vil, men hvis de bare ligger i en kasse i en kælder så er det jo lige meget!
Sort Nadver 2 udkommer 16. juni 2023 og kan bestilles her. (En tidligere version af denne tekst angav fejlagtigt udgivelsesdatoen som 14. juni – vi beklager! Red.)
UNDER-DANMARK er Nummer 9s månedlige blog om small press, zines & undergrundsblade med tegneserier, skrevet af forlægger Paw Mathiasen og tegneserieskaber Lars Kramhøft.