Læs Peter Madsens spritnye tegneserie om et lille amerikansk undergrundshæfte, der gjorde et kæmpe indtryk på en ung, vordende tegner.
Valhalla-tegneren Peter Madsen (f.1958) kræver nok ingen præsentation for Nummer 9’s læsere, men lad os tage den alligevel, for oeuvret spænder bredt.
Mest kendt er han selvfølgelig for Valhalla, som Madsen tegnede og var medforfatter på over 15 bind (1979-2009). Med tydelig inspiration fra de fransk-belgiske klassikere kom Peter Madsen, Henning Kure og resten af holdet gennem stort set hele den nordiske mytologi, og Valhalla står som et absolut hovedværk i dansk tegneseriehistorie.
Kendt er han også for sine bibel-tegneserier, hvor han fra storsællerten Menneskesønnen (1995) og frem har slået en mere alvorsfuld og højstemt tone an. Senest er udkommet Urhistorien om de første fortællinger i det gamle testamente, samt Signe-trilogien, der samler tre historie om de kristne højtider.
På vej er en udstilling på Skovgaard-museet i Viborg i januar, samt Askemor, seneste bind i billedbogsserien Troldeliv, som han laver med hustruen Sissel Bøe. Og så arbejder han langsomt på et stort tegneserieprojekt, som det endnu er for tidligt at tale mere om her.
Peter Madsen har også tegnet en række kortere og ofte mere personlige historier over årene, herunder erindringerne i Grønlandsk dagbog, om hans tid som lægestuderende i rigsfællesskabets nordligste land. En samling af de tidligste blev i 1983 samlet i Hen ad vejen, hvor man så en ganske anden Peter Madsen end ham man kendte fra Valhalla. Her var inspirationen fra den amerikanske undergrundstegner og illustrator Jeff Jones tydelig i flere skitser og korte serier.
Og det er netop Jones, og hans undergrundstegneserie SPASM fra 1973, som Peter Madsen her hylder. Her er Peters Madsens tegneserien der ændrede mit liv: