Rikke Villadsen publicerer kickstartet karantænetegneserie inspireret af Edvard Munchs farverige og følelsesladede univers.
Følger man med i det danske tegneseriemiljøs gøren og laden på crowdfunding-platformen Kickstarter, vil man måske have opdaget Rikke Villadsens nyligt overståede kampagne for at rejse penge til et projekt, hun kalder Tuberculosis 2020. Corona-karantæne og kreative benspænd gav Villadsen, der senest har udgivet Tatovøren og klitoris, inspiration til et nyt projekt: En skitsebogsfortælling om sygdom og kønsroller omkring år 1900.
Døden i sygeværelset
”Jeg sad i et sommerhus med nogle børnetusser og en notesbog til rådighed. Og så kom jeg til at tænke på Edvard Munch, og tegnede Munchs ‘Døden i sygeværelset’ fra hukommelsen. Det blev den første tegning,” fortæller Villadsen over mail.
”Det var en enorm lettelse at arbejde ekspressionistisk, med brug af heftige komplementærfarver. Grøn og orange som skriger hinanden. Det passede godt til min indre tilstand, nu jeg alligevel skulle herfra (troede jeg).”
“Jeg var, som de fleste andre, ængstelig og berørt af den nye ukendte situation med epidemi og karantæne. Det fik mig til at tænkte på, hvor unaturlig døden er blevet og på tidligere tiders forhold til sygdom og død.”
En syg dialog
Munchs farver og historiske samtid bed sig fast og der voksede to karakterer frem af tegningerne. Der begyndte også at forme sig en historie, der handlede om kønsroller og ægteskab på Munchs tid:
“Jeg læste Simone de Beauvoir’s Det andet køn i januar. Den belyser, hvordan kvindens rolle var i ægteskabet, og hvordan hendes viden omkring og forhold til egen krop og seksualitet oprørte hendes stakkels sind. Det synes jeg var en spændende vinkel, og det var en interessant udfordring at lege med en manipulerende ægtemand og en “syg” dialog.”
At stjæle med arme og ben
Ligesom mange af Villadsens tidligere værker, som Ind fra havet og Et knald til, leger Tuberculosis 2020 med referencer:
“Jeg har tilladt mig at stjæle med arme og ben visuelt. Nogle gange fra hukommelsen, nogle gange med direkte reference. De helt store af Munch’s billeder og et af Anne Ancher (pigen i køkkenet), samt sikkert også noget inspiration fra Toulouse-Lautrec, som der var plakater af i mit barndomshjem. Der er noget fint ved pastichen, fordi billede-processen starter som at sysle (lidt ligesom at strikke eller brodere), og på et tidspunkt bliver det sit eget billede. Og så er der noget både ærligt og skrøbeligt ved at tegne med børnetusser. Det er da vidunderligt, at noget så dumt kan mime de helt store malerier i verdenshistorien. På den måde er tegneserien en stor gave. Det er et medie, der tillader hvad som helst.”
Knald på farverne
Og en tegneserie er det blevet til. I begyndelsen lagde Villadsen bare billeder op på sin Instagram-profil, efterhånden som hun tegnede dem. Historien er skrevet på engelsk, da hun har mange følgere, der ikke læser dansk. Efter noget tid blev hun kontaktet af galleriet Vennepunkt, der gerne ville udstille billederne. Næste skridt blev kickstarteren til at finansiere en version i bogform:
“Jeg har haft meget travlt de sidste tre uger, fordi jeg synes bogen skulle have samme 128 sider som den oprindelige notesbog. Jeg har tegnet løs i tre af samme slags notesbog med linieret papir og brugt de fleste af de tusser, jeg fik købt. Grøn, lilla, orange og brun er brugt op, og jeg er færdig med historien. I skrivende stund er jeg igang med billedbehandlingen af mine scanninger og har meget lidt tid tilbage. Det er bestemt det sværeste at gøre filerne trykklare til ubestrøget papir, fordi farvespektret er så snævert, og man skal skrue op for farvemætningen for at få farverne helt klart frem.”
Men det er vigtigt, det med farverne, understreger hun:
”Det sjoveste ved projektet har været at begive sig ind i farver. Det er jeg meget glad for at have fundet. Jeg er sikker på, at min næste bog også bliver i farver.”
Kickstarteren til Tuberculosis 2020 nåede sit mål allerede 6 dage efter den blev søsat. Den 13. august åbner udstillingen af billederne på galleriet Vennepunkt, og Tuberculosis 2020 udkommer samme dag. I løbet af udstillingsperioden vil der være talks og workshops om pastiche og komplementærfarver, så man kan komme tættere på Villadsens arbejde med bogen og selv prøve kræfter med at tegne efter Munchs værker.