2014 var året, hvor Batman fyldte 75 og hvilken bedre måde at fejre den kappeklædte fødselar på end ved at genlæse Grant Morrisons 7 år lange run på ”Batman” og søster-serierne ”Batman & Robin” samt ”Batman Inc.”, der netop afsluttedes tidligere i år med ”Batman Inc.” #13. Tilsammen udgør de tre serier en monumental, symbolladet fortælling om liv, død, og genfødsel og om en mand, der rejser sig som Fugl Føniks af tragediens aske.
FINAL CRISIS: DØDSPSYKEDELIKA
”With J. G. Jones and Doug Mahnke on art, we set about dramatizing the breakdown of the rational enlightenment story of progress and development as it succumbed to a horror tale of guilt and submission to blind authority.”
Sådan beskriver Grant Morrison i sin bog ”Supergods” arbejdet med dels ”Batman: R.I.P.” og ”Final Crisis” begge to serier, der tilhører det, den skotske forfatter med egne ord kalder sin ”dødspsykedeliske fase”. Ifølge Morrison selv var han inspireret af dels Den Tibetanske Dødebog og My Chemical Romance albummet ”The Black Parade”, da han skrev denne sin ultimative ragnaroks-fortælling, og det er der kommet to tunge, dystre og særdeles ambitiøse moderne tegneserieklassikere ud af.
Når man læser paperbacksamlingerne af Batman, er det nemt at overse, at Grant Morrison har skrevet ”Batman: R.I.P” så den overlappede med ”Final Crisis”. Men det er altså nødvendigt at inddrage denne i sin læsning, hvis man vil have hele historie med. Da ”Final Crisis” samtidig er en fortællermæssig kraftpræstation, der ville have gjort Jack Kirby stolt, er der således ingen god grund til ikke også at gøre dette!I opsamlet form springer ”Batman: R.I.P” tilsyneladende direkte fra Batmans forsvinden i ”Batman #681” til et noget forvirrende scenarie i ”Batman #682-683”; her holdes Batman pludselig fanget i Darkseids Evil Factory af Simyan og Mokkari, som prøver at lave en hær af Batman-kloner. Det giver ingen mening, hvis man ikke har læst ”Final Crisis”, og man er nødt til at springe frem til ”Batman #701-702”, som for at gøre forvirringen komplet findes i opsamlingen ”Batman: Time & the Batman”, for at forstå hvordan det hele hænger sammen.
BATMANS SIDSTE SAG
I ”Batman #70”1 ser vi, hvordan Batman faktisk ikke forsvinder efter kampen mod Dr. Hurt, sådan som vi blev forledt til at tro i ”Batman: R.I.P.” I stedet vender han tilbage til Bathulen, hvor han modtager et nødopkald fra Justice League. Orion fra The New Gods er netop blevet fundet skudt (”Final Crisis #1”), og Superman og de andre helte har brug for Batmans hjælp til at opklare mordet. Knap er Batman altså kommet sig ovenpå Black Glove, før han må haste afsted til en ny sag. Selvom Dr. Hurt tilsyneladende er overvundet, kan Batman ikke slippe følelsen af, at hans sidste time nærmer sig. Den mareridtsagtige fornemmelse er fanget perfekt i en smuk splash page i ”Batman #701”, tegnet af Tony S. Daniel, hvor Batman flyver mod The Watchtower på baggrund af en blodrød himmel, mens han tænker: ”How could it be over? The hole in things was everywhere I looked. The trap I was so sure I’d escaped was locking into place all around me.”
Og ganske rigtigt. Justice League’s efterforskning bliver afbrudt, da de super-magtfulde Alpha-Lanterns melder sig på banen. Deres leder, Kraken, er imidlertid blevet besat af Darkseid og bortfører via boomtube Batman til en ny Evil Factory i Blüdhaven. På dette tidspunkt kan man så passende finde sin ”Batman: R.I.P” paperback frem igen og læse samlingens sidste to numre.
Ringen sluttes med ”Batman # 702” (der overlapper med ”Final Crisis #7”), hvori det monomytiske aspekt i fortællingen for alvor kommer frem; vores helt står ansigt til ansigt med dragen, den ultimative ondskab, Darkseid, og fortællingen når et crescendo af arketypiske dimensioner:
”So I stepped through that door into a bigger, simpler world. A world where the stakes were ultimate stakes, where each moment was massive with the weight of unfolding myth … and everything had a thousand extra layers of meaning. Like Darkseid. He might have been a wolf once, a dragon or a tyrant. How many times in human history had this moment played out? The monster … and the man standing in his way?”
Hvis ikke sådan en scene og det, der følger derefter, fremkalder gåsehud, er der nok god grund til at tjekke sin puls en ekstra gang. Her fra skal i hvert fald lyde den allervarmeste anbefaling af både ”Batman: R.I.P.”, ”Batman: Time & the Batman” og ”Final Crisis.” En ambitiøs og til tider forvirrende fortælling, der absolut ikke er let at gå til, men som belønner den tålmodige og skarpsindige læser righoldigt.
Efter ”Final Crisis” er den mørkeste nat for DC universets helte måske nok overstået, men Batman står over for en ny udfordring. Får den stakkels mand da aldrig fred, fristes man næsten til at spørge?
Nej end ikke i døden ser det ud til, for på sidste side i ”Final Crisis” får vi et glimt af Bruce Wayne strandet i en fjern fortid.
Spørgsmålene er mange. Hvad var Darkseids plan? Hvis Batman er i fortiden, hvem var så den Batman, hvis lig Superman fandt til sidst i ”Final Crisis?” Er Dr. Hurt virkelig død, eller lurer han stadig et sted i kulissen? Og hvem skal overtage rollen som Batman i Bruce Wayne’s fravær?
Svaret på dette kigger vi på i næste afsnit, hvor vi kaster os over Grant Morrisons helt egen ”Batman & Robin” serie samt ”Batman: The Return of Bruce Wayne”.
Læs første del af “Batman er for evigt”
Læs anden del af “Batman er for evigt”
Læs tredje del af “Batman er for evigt”
Læs fjerde del af “Batman er for evigt”
Læs femte del af “Batman er for evigt”
Læs sjette del af “Batman er for evigt”