Marvel-esset Brian Michael Bendis inviterer vennerne med til festen i sin nye bog om at skrive tegneserier. Den er fuld af gode råd og forfærdeligt Marvelficeret.
Den amerikanske forfatter Brian Michael Bendis er en af hovedarkitekterne på det moderne Marvel, hvor han har skrevet tunge titler som ”Daredevil”, ”Avengers”, og det succesfulde Edderkoppen-reboot ”Ultimate Spider-man”, ligesom han har konstrueret store crossover-univers-begivenheder, eller hvad pokker man nu skal kalde det, som “Age of Ultron” og “Secret War”.
Han roses for sit øre for dialog, men på mig virker han ofte halvdøv og helforhippet på kække, coole oneliners. Bedst er han til at udtænke ambitiøse, kommercielle koncepter der giver nørdede comic-con-drenge våde bukser og tomme lommer. Som da han lader Peter Parker dø og Spider-man genopstå som blatino. Så er der noget for både fandrenge og formiddagspresse.
Bendis er om nogen firmaets mand, og derfor er det måske ikke underligt, at hans nye fagbog “Words for Pictures: The Art and Business of Writing Comics and Graphic Novels”, mere handler om hvordan man begår sig i tegneseriebranchen, end hvordan man skriver tegneserier.
Der kommer et skrivetip her og der, og der er et par øvelser gemt omme bagerst, men er du interesseret i hvordan man fortæller i forløb af billeder, konstruerer pageturner-plots, puster liv i todimensionelle figurer eller skriver original og mundret dialog, skal du søge andetsteds.
Til gengæld kan “Words for Pictures” lære dig en hel masse om, hvordan du bliver tegneserieforfatter, og det er ikke helt det samme. Bogen handler mere om arbejdsproces, arbejdsetik, branche, forretning og, først og sidst, samarbejde. Med tegneren selvfølgelig, men også med redaktøren, med de andre samlebåndarbejdere i den kommercielle del af den amerikanske tegnserieindustri – rentegnere, farvelæggere og tekstere – og med forretningspartnere og jurister.
Og det er faktisk helt i orden, særligt fordi Bendis praktiserer det, han prædiker, og skaber en bog der er flerstemmig, fyldt med gruppeinterview og gæsteessays. Der er masser af gode råd: Fra tegneserieforfattere som Matt Fraction, og Ed Brubaker (“Skriv altid til din tegners stærke sider. Dit job at få hende til at levere det bedst mulige stykke arbejde!”), tegnere som Alex Maleev, Michael Allred og Jill Thompson (“Kun en handling per person per billede!), redaktører (“Udgiv selv. Så ved vi, du har det i dig!”), og forretningsførere (“Tag kontrakter alvorligt. Lav hver eneste kontrakt som om din bog bliver en kæmpe succes!”).
Det er berigende med de mange perspektiver, og selv om der er mentalt langt fra de store amerikanske ka-boom tegneseriefabrikker til de danske loftkamre, hvor sultende auteurs bløder autofiktion i stearinlysets skær, så er der alligevel meget inspiration at hente, hvad enten man er tegneserieforfatter eller tegner. Særligt når det handler om at have en stædig og professionel tilgang til sin metier, og om fordelene ved samarbejde, både mellem tegner og forfatter og mellem skaber og aktiv redaktør.
Så gør det mindre, at gode pointer bliver gentaget et par gange for meget, når Bendis for eksempel stiller 14 tegnere de samme spørgsmål.
Et større irritationsmoment er, at bogen til tider ligner en reklametryksag for Marvel. Det er Marvel-tegnere, Marvel-forfattere, Marvel-redaktører og Marvel-scouts der dominerer, og siderne er rigt illustrerede med Marveltegninger. Også på tidspunkter hvor der i teksten omtales helt andre serier, der bare ikke er fra Marvel. På et tidspunkt har Bendis et gruppeinterview med syv redaktører, som han præsenterer som “de bedste i branchen”. Seks fra Marvel, en fra Dark Horse. Så synes man uværgeligt, at det havde klædt bogen at trutte ren røv i undertitlen og kalde bogen “The Art and Business of Writing Comics for Marvel”.
På den måde får flerstemmigheden alt for snævre rammer at folde sig ud indenfor. Skulle Bendis tage sin egen ambition om at lave en grundig brancheintroduktionsbog for vordende forfattere, havde det klædt ham I højere grad at inkludere perspektiver fra resten af de markante amerikanske mainstreamforlag, som arvefjenden DC (der selvfølgelig er helt fraværende), Image, Dark Horse, Avatar, TopShelf, Fantagraphics og IDW. Det er et ærgerligt aber dabei i en bog, der ellers på mange måder er grundig og solid.
Karakter: 3/5
Titel: Words for Pictures: The Art and Business of Writing Comics and Graphic Novels.
Forlag: Watson-Guptill Publications
Forfatter: Brian Michael Bendis
Form: 210 sider, softcover og farver
Udgivelsesår: 2014
ISBN: 978-0-770-43435-9
Udgivelsesland: USA