Ny superstrategi med digital dimension skal sikre DC Comics’ fremtid som forlag.
Den 31. august vil DC Comics udgive Justice League nummer 1, skrevet af Geoff Johns, tegnet af Jim Lee. Hermed nulstilles titlen, så den kan starte forfra, og – ideelt set – kapre en masse nye læsere.
Det er en taktik, de to store – Marvel og DC – ind i mellem har anvendt. Men denne gang gøres det med markant større kraft, idet DC i løbet af september udsender samtlige sine mere end 50 titler, med nulstillet nummerering – startende med nummer 1. Dermed starter også signaturbrands som Batman, Superman, Wonder Woman, Flash og Green Lantern forfra.
Ifølge USAtoday har tegner og forlægger Jim Lee redesignet en lang række nye kostumer – for nylig redesignede han Wonder Womans kostume, ikke til udelt begejstring – og redaktør Dan DiDio understreger et nyt, fresh take:
– Vi kiggede os omkring, og følte figurerne trængte til nyt liv, så vi gør dem yngre og vil koncentrere os om historier, der er klarere målrettet tidens publikum.
Digital dimension
Samtidig vil alle titler blive tilgængelige via apps og et nyt DC-website, samme dag, som de udkommer på papir – og det vil være første gang en stor amerikansk tegneserieudgiver gør det.
– Vi giver en masse nye læsere, som aldrig har købt et tegneseriehæfte, mulighed for at downloade dem på deres tablets og tjekke varen ud, siger Jim Lee.
– At folk får muligheden for med et enkelt klik at få adgang til disse tegneserier, vil føre mange nye læsere med sig.