Forbrugerombudsmanden politianmelder Egmont og Den Blå Planet for skjult reklame på forsiden af Anders And-blad.
For første gang politianmelder Forbrugerombudsmanden virksomheder for skjult reklame rettet mod børn og unge. Den Blå Planet og Egmont Publishing Kids er anmeldt for en reklame på forsiden af et Anders And-blad fra 2013. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden politianmelder Den Blå Planet, Egmont Publishing Kids og en tidligere chefredaktør på Anders And-bladet for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.
Sagen drejer sig om forsiden på Anders And-blad nummer 46 fra den 14. november 2013, som udgives af Egmont Publishing Kids.
Forsidetegningen viser Rip, Rap og Rup, der sidder på en hammerhaj oppe i luften, mens Anders And holder fast i hajens hale. Nederst på siden er bygningen til Den Blå Planet vist. Øverst på forsiden er der desuden et smalt, blåt felt med et billede af en haj, teksten ”Vind med Den Blå Planet” samt logoet for Den Blå Planet. Der er ikke anvendt ord som fx reklame, der viser, at forsiden er reklame for Den Blå Planet.
Den Blå Planet og Egmont Publishing Kids erkender begge, at hele forsiden på Anders And-bladet fra den 14. november 2013 var en reklame for Den Blå Planet. Selskaberne mener imidlertid, at det var klart for børn og unge, at der var tale om reklame.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at det ikke fremgik klart for børn og unge, at forsiden var reklame. Den Blå Planet har derfor overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame efter Forbrugerombudsmandens opfattelse.