Comic Studies 101 er blot ét blandt mange forsøg på at formidle tegneserieforskning uden for universiteternes mure. Her får du 9 bud (plus lidt ekstra) på hjemmesider, twitterprofiler og podcasts, der også deler ud af nørdeviden, så alle kan være med!
Forskere taler meget om open access, tilgængelighed og formidling i disse dage. Det er store, politisk ladede spørgsmål om, hvem forskning er til, hvem der laver den og hvor pengene skal komme fra – og der er ingen nemme svar.
En del af forskergerningen består i at tale med sine fagfæller og udvikle sit felt på et abstrakt, teoretisk niveau. Det foregår oftest med højt lixtal og bag betalingsmure, og det er der ikke noget principelt forkert i. Det skal bare ikke være det eneste, vi gør.
Som jeg ser det, er jeg ikke min løn værd, hvis jeg ikke også deler ud af min forskning til studerende, gennem undervisning, og til den brede befolkning. Det gør jeg ved at udtale mig til medierne, stille op som ekspert, moderere interviews, give foredrag og deltage i podcasts. Og jeg er langt fra den eneste, der gør det.
Så denne omgang Comic Studies 101 handler om, hvor du kan gå hen for at læse eller høre tegneserieforskning, hvor alle (der forstår engelsk) kan være med. Det er langt fra en komplet liste – snarere afspejler den mine præferencer og dem, jeg kender. Du vil især se navnene Anna Peppard og J. Andrew Deman gå igen – de er nogle af den mest aktive i kampen for at gøre tegneseriefaglig viden tilgængeligt for alle tegneserie-interesserede, uanset uddannelses- og indkomstniveau.
Hvis du har en favorit, som jeg måske ikke kender, vil jeg meget gerne høre om det! Smid en kommentar her eller som svar på min tråd i Facebook-gruppen Vi elsker tegneserier.
Hjemmesider:
Osvaldo Oyola skrev sin ph.d.-afhandling om det at samle på popkulturprodukter, især tegneserier, og hvordan det former identitet og tilhørsforhold. Siden 2013 har han drevet The Middle Spaces, hvor han og en lang række gæsteskribenter reflekterer over tegneserier, musik, samlinger, race og køn. Teksterne spænder bredt, men handler ofte om hvordan serialisering og identitet hænger sammen og hvorfor populærkultur betyder så meget for os. Oyola har desværre varslet, at sitet ikke vil blive opdateret efter 2022, og at det muligvis vil være svært for ham at holde det åbent – så læs op, mens du kan!
Begynd her: Anna Peppards prisvindende essay om Visions penis (trust me) og Oyolas eget bidrag, som jeg citerer i min ph.d.-afhandling, om kvindelige karakterer og kontinuitet.
Women Write About Comics – WWAC – har lavet hattrick ved the Eisner Awards, hvor de har vundet prisen for bedste journalistiske udgivelse tre år i træk. Hele sitet er værd at læse, hvis man vil holde sig orienteret, men især sektionen ’Comics Academe’ rummer spændende og tilgængelige tekster af tegneserieforskere. Blandt andre har Adrienne Resha, som jeg har skrevet om før, bidraget til WWAC i flere år.
Begynd her: Zoe D. Smiths fascinerende serie om farvelægning, trykketeknik og racisme.
The Vault of Culture, der drives af tegneserieforsker Shawn Gilmore, udgiver såkaldt ’semi-scholarly’ tekster om popkultur i bred forstand. Ikke overraskende, givet Gilmores forskningsprofil, er tegneserier et af de store emner på sitet, med bidrag både af Gilmore selv og en række andre tegneserieforskere.
Begynd her: What Were Graphic Novels?-serien, der kigger på tegneserier før 1986, hvor vi ellers tit mener at ’graphic novel’ begrebet opstod i USA.
Tegneserieanalyse på Twitter:
The Claremont Run @ClaremontRun
The Claremont Run er mastodonten blandt offentlig tegneserieforskning. En forskningsgruppe leder af J. Andrew Deman har gennemanalyseret Chris Claremonts 16 år lange run på Uncanny X-Men, plus diverse spin-off-serier, og lavet datavisualisering af deres resultater. Under hele projektets varighed har Deman delt analyseresultater og nærlæsninger på Twitter og været pioner for den måde at dele forskning på. Projektet er netop slut, men der er dagevis af spændende og rigt illustreret læsning at gå i gang med!
Tilhørende hjemmeside (hvis du ikke bare vil scrolle på Twitter): http://www.claremontrun.com/
Sequential Scholars @seqscholars
Sequential Scholars er J. Andrew Demans nye projekt, hvor han og Anna Peppard tager Claremont Run-modellen og udvider den til tegneserier af alle slags. Indtil videre har de og en række gæster lavet analyser og givet historisk kontekst til emner og serier som She-Hulk, Paper Girls, formskiftende superhelte og klassiske stribeserier. Det er altid skarpt og der er massevis af visuelle eksempler!
Tilhørende hjemmeside (hvis du ikke bare vil scrolle på Twitter): https://sequentialscholars.com/
Welcome to Slumberland @LittleNemo1905
Endnu et vanvidsprojekt: Zach Rondinelli, der er skolelærer og tegneserieforsker, læste sig igennem alle Winsor McCays ikoniske Little Nemo-striber, 549 dage i streg. Rondinelli var især interesseret i læseroplevelser og hvordan tegneserie og læser arbejder sammen, så Twitter var det oplagte format til at udvide de samtaler. Vil du svælge i McCays banebrydende arbejde og lære mere om, hvordan tegneserieformen arbejder, så er Welcome to Slumberland stedet for dig!
Tilhørende hjemmeside (hvis du ikke bare vil scrolle på Twitter): https://zrondinelli.wixsite.com/welcometoslumberland
Podcasts om tegneserier:
Comics Syllabus er en podcast, der har eksisteret i årevis på forskellige platforme – senest på Substack og via sitet Multiversity Comics. Orker man ikke at følge med i alt det, der foregår i især den nordamerikanske tegneserieverden, så har Paul Lai heldigvis lavet benarbejdet. Lai arbejder med tegneserier og literacy, altså læsefærdigheder, og har ud over sin brede interesse og viden et særligt godt øje for tegneserier, der taler til yngre læsere.
Begynd her: afsnittet om Unbeatable Squirrel Girl, hvor Lais barn gæstedeltager, stjal mit hjerte for mange år siden.
Three Panel Contrast er et nu afsluttet (men stadig tilgængeligt) podcastprojekt med en simpel præmis: 3 forskere, 2 tegneserie(ny)klassikere, 1 spændende samtale – hver måned. Anna Peppard, J. Andrew Deman (der var de igen) og Michael Hancock taler sig igennem vidt forskellige emner som klassisk horror, teen-superhelte, selvbiografi og ande-tegneserier. De snakker både form og indhold og har tit spændende betragtninger om genre, repræsentation og hvordan forskellige læsere kan møde den samme tegneserie og få vidt forskellige indtryk.
Begynd her: afsnit 30 “Vision and the Scarlet Witch & Beauty and the Beast”, handler om overlappet mellem superhelte og romance og om queer sex og sexede maskiner, og er helt forrygende. Er man til horror, kan afsnit 14 om EC og Through the Woods, og afsnit 35 om tegneserie-versioner af Frankenstein, også anbefales!
Bonus: 3PC affødte det gakkede spin-off Oh Gosh, Oh Golly, Oh Wow, hvor Peppard og Deman, sammen med Christopher ’Mav’ Maverick, læser sig igennem 90er-serien Excalibur, et afsnit om ugen. Jeg har gæstet et par afsnit og kan varmt anbefale at høre med fra begyndelsen!
Radio Rackham er vokset ud af tegneserie-sitet Rackham, der var stedet for tegneseriekritik med faglig ballast. I sin nye podcast-form viderefører Rackham-holdet deres interesse i klassikere fra undergrunds- og graphic novel-traditioner og formidler viden og analyser af de tunge drenge i tegneseriehistorien.
Begynd her: De tre ’Analyse’-afsnit, om Dan Clowes’ Caricature, Moebius’ The Long Tomorrow og live-afsnittet fra Copenhagen Comics 2022, samt interviewet med satireforsker Dennis Meyhoff Brink, er de mest oplagt forsknings-formidlende – men resten af arkivet lugter også af forskningsformidling, især når der nørdes i dybden med et værk eller en tegneserieskaber.
Bonus: En gang imellem har danske Supersnak også forsker-typer i studiet – blandt andre Rackhams Matthias Wivel og undertegnede