SATIRE Dennis Meyhoff Brink er nyslået Ph.D i religionssatirens europæiske historie. Vi har snakket med ham om hvordan og hvorfor religionssatiren opstod og har trivedes i Europa siden det 12. århundrede og hvad historien kan fortælle os om satiren og dens kriser i dag, fra Muhammedtegninger til cancel culture.
![](https://nummer9.dk/wp-content/uploads/2022/01/Royal_MS_10_E_IV_fol_49v_Reynard_the_Fox_preaching_to_geese-1024x507.png)
Den gode hyrde son snu ræv og upålidelig vogter for fugleflokken. Fra Pave Gregorius IX’ dekreter, alias the ‘Smithfield Decretals’, c. 1340, London, British Library
Titlen på Meyhoff Brinks afhandling, forsvaret ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet i november sidste år, er Frækhedens evangelium — Hovedstrømninger i europæisk religionssatire fra det 12. til det 19. århundrede. Det er et kalejdoskopisk arbejde, som anslår de store linjer på tværs af den europæiske historie og søger at indsætte satiren centralt i fortællingen om vor fælles identitetsdannelse.
![](https://nummer9.dk/wp-content/uploads/2022/01/boccaccio_feather.jpeg)
En decideret tegneseriestribe af anonym illuminator fra 1400-tallet: to unge mænd stjæler til venstre den papegøjefjer den svindleriske antonitermunk sælger som relikvie fra Ærkeenglen Gabriels vinger, mens munken til højre redder sig ud af den resulterende suppedas ved at overbevise de godtroende landsbyboere om, at de to kulstykker tyvene erstattede fjeren med i virkeligheden stammer fra den grill, på hvilken den Hellige Laurentius led martyrdøden. Fra Giovanni Boccaccio, Le livre appellé Décameron, Frankrig, 1400-tallet. Paris, Bibliothèque Nationale.
![](https://nummer9.dk/wp-content/uploads/2022/01/pave02-786x1024.jpg)
Lucas Cranachs værksted efter tekst af Martin Luther, “Pavens fødsel og herkomst”, fra Wider das Bapstum zu Rom vom Teuffel gestifft, Wittenberg, 1545
Meyhoff Brink opsummerer hovedlinjerne i sin forskning for Thomas Thorhauge, Frederik Storm og Matthias Wivel og perspektiverer til sidst til vor tids debatter om religionskritik, ytringsfrihed, identitetspolitik og social retfærdighed. Lyt og bliv klogere på et af de kulturelle grundspor, der affødte den moderne tegneserie.
Lyt også til vores episoder om Charlie Hebdo og Kurt Westergaard og Muhammedtegningerne. En særlig tak til Anders Schunk, som generøst har bistået udstyrsupgrade og skud til DJ Cars10 for musikken.
![](https://nummer9.dk/wp-content/uploads/2022/01/Hogarth_credulity-760x1024.jpeg)
En metodistisk prædikant vifter med skræmmebilleder til en godtroende menighed. William Hogarth, Credulity, Superstition, and Fanaticism, 1762, New York, The Metropolitan Museum of Art