På torsdag udkommer det nye nummer af Anders And, hvor Olsen-Banden gæsteoptræder. Thomas Schrøder har læst crossover-historien, og han er ikke begejstret.
– Den er da okay – af en Olsen-Banden historie at være, lyder Thomas Schrøders sarkastiske dom over mødet mellem anden Anders og de folkekære forbrydere Egon, Benny og Kjeld.
– Det er en crossover-historie, men den virker ikke sådan. I den slags fortællinger skal begge universer vægtes lige højt, og det bliver de ikke her. Det er meget, meget mere en Olsen-Banden-historie end en Disney-historie. Det var det samme med historien, hvor Anders And var i Danmark for nogle uger siden – den handlede bare om at vise danske ting.
Thomas Schrøder har beskæftiget sig med Anders And-universet både som forfatter, konsulent og redaktør, blandt andet på ”Carl Barks’ Samlede Værker”.
For øjeblikket er Schrøder travlt optaget med at lave letlæsningsbøger og udgive dem på hans og serieskaber Allan Haverholms forlag Afart, men han er stadig tilknyttet Serieforlaget Egmont som korrekturlæser. Det er i dén kapacitet, han har læst det kommende nummer af Anders And. Der i øvrigt udkommer præcis samme dag som Egmont-selskabet Nordisk Film har premiere på en ny, 3d-animeret film med Olsen-Banden.
Hvorfor bringer Anders And-bladet en ”crossover”-historie som den her?
– Salgstallet falder mere og mere for det ugentlige blad, så det gælder om at skabe noget medieomtale. Det er lykkes, men ikke i nær samme omfang som med Anders Ands besøg i Danmark – måske fordi der er snesevis af andre firmaer, der også driver rovdrift på Olsen-Banden i disse dage.
Schrøder er generelt ikke begejstret for konceptet med at lade Anders And møde figurer fra andre sammenhænge, fiktive eller virkelige.
– Jeg kan ikke lide det. Disney-universet er specielt nok i sig selv, og det er et problem, når det skubbes til side for at lave historier som dem med Danmarksbesøget og Olsen-Banden. Det gælder om at respektere Disney-universet.
Hvordan ser du fremtidsperspektiverne i initiativer som Olsen-Banden historien?
– Salgstallene vil fortsætte med at falde, spår Schrøder.
– De blade, hvor det lykkes at fange pressens opmærksomhed, vil have gigantiske salgstal, men når historierne ikke er gode nok, lokker det ikke nye kunder i butikken. Snarere tværtimod.