”Spring op på min ryg. Din bror venter dig på Skrækkens Bjerg.”
Sådan siger kæmpefrøen, da den dukker op bag Park Hotels badeforhæng i den 13-årige Tavs’ nye hjemby Tokyo. Broderen er Teo, der år forinden er død i en tragisk faldulykke, idet Tavs skulle til at tage et feriebillede af ham på en norsk bjergtop. Skrækkens Bjerg er slutdestination på en rejse, der krydser adskillige bevidsthedslag og en række universer fra Tokyos skyskraberhøjder, gennem søerne i japanske haver, skove med dæmonhoveder, der skal nedlægges, fangeskabet hos den kimonoklædte kæmpe Tengus og det uhyggeligeste (og sejeste!) sted – Kaptajn Oysters monopolrute gennem det forpestede landskab, der er sidste distance inden Skrækkens Bjerg. Modsat Tokyos sterile storbylandskab er her fyldt af kæmpefluer, råt kød og en stank af ådsler og råddenskab – og der betales kun i blodpenge. I sin søgen efter Teo har Tavs intetanende sat kursen mod sin egen undergang i en grusom underverden…
Fortællingens omdrejningspunkt er Tavs’ savn af sin afdøde tvillingebror, og skildringen af hovedpersonens følelser og minder fungerer som en interessant og tvetydig indgang til Tavs’ rejse i en vekslen mellem indre og ydre verden. Den skyldtyngede tragedie forfølger Tavs, og den afdøde tvillingebror dukker (på Henrik Ibsensk vis) op som en art genganger, der giver ekko i drømmenes klippedale, og manifesterer sig i spejle og vandpytter. At broderens fysiske fremtoning er nærmest identisk med Tavs’ udvider fortællingens virkelighedsspektrum, idet billedsiden flere steder slører forholdet mellem fortid og nutid, fantasi og virkelighed – ja, grundlæggende leger med afstanden mellem levende og døde. Den sensoriske og associative mediering af japansk virkelighed, danske sommerhusminder og drømmeverdenens uudgrundelige dale er en af romanens betydelige plusser.
Tavs er i følge omslaget en illustreret roman og altså ikke en decideret tegneserie. Skrevet at Camilla Hübbe, der tidligere har udgivet en række børnebøger og illustreret af Ramus Meisler, der har en bred palet af grafisk arbejde i bagagen, er romanen blevet til i et langvarigt samarbejde, der udspringer af rejser i Japan, hvorfra bogen henter sit mangaprægede formsprog.
Forlaget præsenterer romanen som et fortællemæssigt eksperiment, hvilket sine steder kommer til udtryk i et modigt og beundringsværdigt samspil mellem billede og tekst, men som desværre ofte virker konstrueret og for søgt, og egentlig famlende. Når de medrivende og actionprægede afsnit afløses af lange tekstpassager akkompagneret af tegninger i helsider uden paneler, er det både krævende og distraherende at navigere i det samlede fortælleunivers.
Da kæmpen Tengu bryder frem af en klippe og angriber Tavs med to gigantiske spisepinde, følger formatet med, og passagen er et godt eksempel på et virkningsfuldt samspil mellem tekst og billedside – siderne opdeles i paneler og teksten integreres i illustrationerne.
Desværre er der gennemgående alt for meget Times New Roman i farvede firkanter, hvilket adskiller tekst og billede og absolut ikke gør noget godt for fortællingens liv og tempo. Man kan naturligvis anskue variationerne i forholdet mellem tekst og formsprog som en gevinst for det fortællemæssige forsøg, men reelt tager det pusten fra fortællingens flow og får den til at fremstå ubeslutsom. Der er for meget tale i Tavs.
Tavs er dog et interessant bud på en eksperimenterende dansk ungdomstegneserie. Især er Tavs’ følgesvend, den lille hvide kat, en sjov karakter, der binder fortællingen sammen. I de japanske omgivelser optræder den først som fløjtelæreren Mrs. Yamamotos mystiske datter Shiro, herefter bliver den til en lille tøjkat fra Tavs’ barndom, og denne gennemgår endnu en metamorfose, da den i nødens stund vækkes til live af Tavs’ tårer og pludselig er en rigtig kat.
Det fungerer godt, når Hübbe og Meisler lader et par klassiske eventyrtårer falde i det dystre og skyldsplagede univers, der præger fortællingen, og de fantasifulde elementer rammer ungdomsromanen godt – de er skægge og eventyrlige på en ikke-barnlig måde. Og udover at komme Tavs til undsætning er det også katteskikkelsen, der igen transformeres om til den mystiske pige, der dukker op, da Tavs på bedste teenagevis har sin første våde drøm.
Og så er den ikke mindst modstanderen i en eksistentiel mexican standoff, da den konfronterer Tavs med spørgsmålet ”hvem er du selv?”. Og netop dette spørgsmål må Tavs slutteligt tage stilling til, da den eneste øjensynlige måde at hæve sig over den ensomme virkelighed på er at følge Teo og lette fra Skrækkens Bjerg i kamikazeflyveren – nøjagtigt som de japanske selvmordspiloter under 2. verdenskrig…
Karakter: 3/5
Titel: Tavs
Forfatter/tegner: Camilla Hübbe og Rasmus Meisler
Forlag: Høst og Søn
Udstyr: Farver, softcover
Sidetal: 152
Pris: kr. 255,-
ISBN: 978-87-638-2001-1
Udgivelsesår: 2012