Efter “Animal’Z” og “Julia og Roem” er Enki Bilal nu tilbage med tredje del af sin store miljøtrilogi, “Jorden i Oprør”. Denne gang med den poetiske titel “Luftens Farve”. Som altid er Bilal all in.
Enki Bilal (f. 1951) var ni år gammel da familien flyttede fra det forhenværende Jugoslavien til Paris. Men da havde stemningen fra den fortabte østblok allerede bidt sig fast. I dag flokkes den ulykkelige ungdom til Detroit, men tilbage i starten af 1990’erne var det Bilals tegninger der fangede tidsånden, mens Sovjetunionen kollapsede, og krig igen blussede op midt i Europa.
Bilals hovedværker omfatter Nikopol-trilogien (1980-92), som Bilal selv skrev og tegnede, og en håndfuld albums lavet i samarbejde med manuskriptforfatteren Pierre Christin, herunder “Den sorte ordens falangister” (1979) og “Jagten”(1983). Bilal er en pioner, der løftede “voksen-tegneserien” op på næste niveau, og hans nostalgiske tegninger havde appel langt uden for tegneserie-scenen. En overgang sprøjtede Bilal-fabrikken billedbøger, plakater og postkort ud. Det blev også til et samarbejde med modeindustrien, frimærke-design og en enkelt Hollywoodfilm. Og når man først har været helt oppe på toppen, som Bilal har, så må man også tage nogle retfærdige tæsk, hvis man kommer ned igen. Sådan er reglerne. Det var derfor med et alvorligt og forstenet ansigt – ikke ulig Bilals figurer – at jeg på vegne af Nummer9 cyklede ind til Faraos Cigarer for at hente mit anmeldereksemplar af det nye Bilal-album. Kan manden leve op til sin storslåede fortid?
Bilal er den sidste repræsentant for en særlig epoke i fransk tegneseriekunst – de tre andre musketerer er Caza (f. 1941), Druillet (f. 1944) og selvfølgelig Moebius himself (1938-2012). Alle fire er suveræne tegnere – og mestre ud i tusch-skraveringer. Skimmer man et gammelt nummer af “Heavy Metal”-antologien, kan man nemt komme til at forveksle de fire. Bilal gik sin egen vej, og indførte farvekridt til udvalgte effekter, og efterhånden tog farvekridtet helt over. Han begyndte at dekorere sine tegninger med flygtige streger, som en slørende “highlight”-effekt. Bilals senere værker er baseret på relativt store billeder, med hyppige close-ups, hvorimod de tidlige værker bestod af flere billeder per side, med større variation. Med tiden blev Bilal groft sagt mindre tegneserietegner, og mere billedkunstner. Stregen er stadig let genkendelig. Ikke kun menneskeansigter, men også bygninger og maskiner er altid tydeligt “Bilal’ske”.
“Luftens Farve” er den arketypisk Bilal-fortælling. Endnu engang befinder vi os i en fremtid efter atomkrige og klimakatastrofer. En gruppe mennesker svæver rundt på må og få i en zeppeliner. Andre overlevende befinder sig på havet. Og andre igen er i vildrede nede på jorden. Tiden er knap, for Jorden gør oprør mod menneskets destruktive adfærd. Kontinenterne flytter sig, havene stiger, og huse og klipper begynder at flyve. Zebraer optræder igen de underligste steder. Denne gang er også himlens skyer blevet tossede og får mennesker til at citere store tænkere. Menneskets verden, og menneskets viden, nedbrydes.
Den intellektuelle distance kendt fra kunsten i 80’erne, er jo også bare et greb, som man skal spare lidt på. Det er fint nok at to tvillingepiger sidder i en zeppeliner fyldt med atombomber og bytter Nietzsche citater: “Gud har sit eget helvede, det er hans kærlighed til menneskene”. Bilals tegneserier handler om politik og filosofi, og det er godt, at Bilal bliver ved med at gå all-in. Til sidst i historien opstår der et nyt håb, og afslutningen er heldigvis sjov og befriende, men inden da bliver det lidt træls med al den fragmenterede dybsindighed. Stod det til mig, så er Bilals næste udfordring at vende tilbage til en mere klassisk tegneserie – gerne i samarbejde med en dygtig forfatter. Michelle Houellebecq for eksempel.
Den nu 64-årige kunstner behøver ikke bevise noget. “Luftens farve” skaber en monoton, men også flot og teatralsk stemning. Forfalds-æstetik er bare fedt.
Karakter: 4/5
Værkets titel: Luftens farve
Forlag: Faraos Cigarer
Forfatter & tegner: Enki Bilal
Oversætter: Per Vadmand
Farve og form: Hardcover, farver
Sidetal: 96 sider
Vejledende pris: 248 kr.
ISBN: 978-879-327-4082