Tegningerne er som de plejer i seneste samlebind af Roger Leloups “Yoko Tsuno”, men indholdsmæssigt udstyres hun med en lille pige, hvilket trækker handlingen i retning af en yngre målgruppe end sædvanligt.
De tematiske samlebind med Roger Leloups japanske Yoko Tsuno er nået til de kinesiske album. Det drejer sig om de tre historier Dragen fra Hongkong, Den himmelske junke og Tågernes pagode. Oprindeligt udgivet som nr. 16, 22 og 23 i serien i årene 1986-2001. Helt fra seriens start havde Leloup en fasttømret trio i skikkelse af hovedpersonen Yoko suppleret med den kække, fjollede Pol Pitron samt seriøse og måske kæresteegnede Vic Video. I første album føjede Leloup også et barn til handlingen, pigen Poky, noget der hurtigt blev en tendens for serien. Tilsyneladende aseksuelle Yoko har hverken haft kærester eller fået børn, men i Under Kinas himmel kommer hun så tæt på som muligt, da hun bliver værge for den kinesiske pige Lotusblomst. I det fyldige ekstramateriale beskriver Leloup det selv således: ”Jeg var tidligere blevet spurgt, om Yoko en dag skulle få børn. Skæbnen ville, at hun i stedet blev værge for en lille pige.” Som Hergés lærling i både streg og indhold ligger det dog helt i tråd med mesteren selv. Det forekommer da også næsten naturstridigt at forestille sig Yoko med mand og barn, men på denne fikse måde fik Leloup altså løst dét problem, så hun som en anden jomfru Maria trods alt kunne blive med barn.
Lotusblomst spiller da også en afgørende rolle i alle tre album i dette samlebind. Primært i Dragen fra Hongkong, hvor Yoko møder hende første gang. Det sker i selskab med et gigantisk genmanipuleret firben, der giver anledning til albummets tema om menneske kontra natur. Derudover indgår en stor mekanisk drage i historien, hvorved der også kommer et tema om natur kontra teknik på banen. Som det også fremgår af ekstramaterialet, så skulle albummet specifikt henvende sig til ’de yngste læsere’, hvilket tydeligt fremgår. Der er ingen spidsfindigheder, men masser af identifikationsmuligheder med den lille handlekraftige Lotusblomst. Som voksen læser har det godt kunnet undre, at serien så markant fik slagside mod en yngre målgruppe i løbet af sin levetid, men her kommer forklaringen på mysteriet således for en dag. Som et kuriosum har Dragen fra Hongkong nogle ret markante ligheder med albummet Gammelpot og tågesømonstret, som er fra 1979, altså tre år inden Leloups.
I de to næste album, Den himmelske junke og Tågernes pagode, kommer Monya fra seriens oprindelige album 11 med igen sammen med sin tidsmaskine. Det fører til en dobbelthistorie, hvor Yoko sendes tilbage til år 1021. I Den himmelske junke for at løse en gåde om en kejsers 6-årige hustrus død, hvilket fører til, at endnu en lille pige havner i Yokos varetægt. I Tågernes pagode går der næsten dagplejemor i det, da Yoko og begge børn sendes tilbage til samme årstal. Godt nok protesterer Yoko, da børnene beder om at komme med, men et kvarter efter er alle på vej tilbage i tiden. Men hvis man alligevel køber præmissen om rejser i tid, hvorfor så ikke også at hun uden de store falbelader accepterer at tage børn med.
Yoko og Leloups kinesiske affære passer godt til et tematisk samlebind, der dog henvender sig til en noget yngre målgruppe end mange af de øvrige, primært tidligere, album. Derudover er alt som det plejer i Yoko Tsuno. Alt er tegnet så nydeligt, detaljeret og glat, som man er vant til. Det er som at kigge på modeljernbanen på Københavns Hovedbanegård og falde i svime over det store arbejde, der er lagt i minutiøst at genskabe verden, nogenlunde som vi kender den. I ekstramaterialet er det omvendt rart at se Leloups skitser, hvor der er mere liv i personerne kombineret med den arkitektoniske stramhed. Nogle af de færdige paneler er dér gengivet i overstørrelse, hvor man overvældes af detaljeringsgraden og det enorme arbejde, der er lagt i hver enkelt tegning. At slutresultatet så undertiden kan virke noget stift og livløst er en anden sag, men det er i hvert fald også som det plejer. Hvis man vil gå til historierne med friske øjne, så skal det dog også nævnes, at ekstramaterialet afslører stort set alt hvad der sker i de tre album, hvorfor man med fordel kan læse det til slut.
Titel: Yoko Tsuno, Under Kinas Himmel
Karakter: 3/6
Forfatter/tegner: Roger Leloup
Forlag: Cobolt
Form: 176 sider i farver, hardcover
Vejl. pris: 348,-
ISBN: 9788770856317
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: Danmark