ROLLESPIL Dungeons & Dragons, det første og det største blandt rollespil, fylder i år 50. Denne fantasidrevne måde at fortælle historier og skuespille uden publikum, ja gengive livet, har på afgørende vis ændret populærkulturen i alt fra litteratur og tegneserier til film og videospil.
Merlin P. Mann, forfatter og en legende i det danske rollespilsmiljø fortæller om sin personlige rejse, mens radioens egen Wivel supplerer med sin, mens de med vært Frederik Storm kigger på spillet, der startede det hele.
Historien om hvorledes den Gary Gygax udviklet fantasy-krigsspillet Chainmail, hvordan Dave Arneson byggede en rollebaseret kampagne — kaldet Blackmoor — ovenpå det og hvordan de to sidenhen udviklede Dungeons & Dragons, stiftede forlaget TSR og udsendte det sagnomspundne hvide sæt i 1974 er grundlaget i episoden.

De tre hæfter der udgjorde første udgave af Dungeons & Dragons i 1974.
Den egentlige historie er imidlertid den personlige. Vi hører om, hvordan 10-årige Merlin sad tryllebundet til en voksengruppes spil-seance, hvordan han snart udviklede sit eget rollespil (Danmarks første!), Magi & Sværd, hvilket sidenhen udviklede sig til de banebrydende danske rollespilsmagasiner Tabu, Saga og Fønix. Det var også rollespil, der inspirerede voksne Merlin til at blive forfatter, bl.a på tegneserien Taynikma med Jan Kjær, en anden gammel rollespiller.
Merlin spillede også en centralt rolle i den legendariske Søndagsavis på DR i 1987, da satanist-panikken over rollespilsbølgen var på sit højeste og han og en gruppe venner trak i improviserede rustninger og gaffatapede liggeunderlag om nogle kosteskafter til kameraets fordel. Wivel supplerer bl.a med historien om det interview, han som ung knægt i et ungdomsradioindslag lavede med den Indre Missionske spydspids.
Vi har således med en udsendelse at gøre, der finder en universel erkendelse i den personlige oplevelse, rendyrket af begejstring.
Wivel citerer i episoden en anmeldelse af det første Dungeons & Dragons ukrediteret. Det er af George Phillies, der i bladet American Wargamer vol. 2 no.8 (marts 1975) skrev:
It would appear that Gary Gygax has added a fourth dimension to the wargaming scene. D&D does not use miniatures (indeed, it is hard to see how one could, without gross amounts of work)… it is certainly not a boardgame in the usual sense… there are very few games where one determines the map only by moving… Furthermore, Dungeons & Dragons is not a competitive game in the usual sense, at least not as played here. It is more, in the old sense, a game of life — you vs. the world, as represented by the gamesmaster and the dice.
Merlins Instagram er her, hans og Dennis Jacob Rosenfelds podcast På Sporet af Lovecraft kan tilgås her. Læs og lyt til Taynikma-interview med Merlin og Jan Kjær fra 2011 her på sitet. Wivel skrev i øvrigt om rollespil, Dungeons & Dragons og Gary Gygax ved sidstnævntes død i 2008.
Radio Rackhams arkiv kan findes på SoundCloud, iTunes, Spotify, Google podcasts og Podimo. Følg Radio Rackham på Instagram; tilgå Rackhams historiske arkiv her, Radio Rackham er støttet af Statens Kunstfond.