Tegneseriebutikken Comic Club udfordrer de etablerede butikker på både pris og fællesskabsfølelse. Nummer 9 har talt med stifteren Palle F. Hansen.
De danske tegneseriebutikker mangler et fællesskab for deres kunder. Et sammenhold der rækker ud over købsoplevelsen, hvor kunderne kan lære hinanden at kende, diskutere og nyde deres fælles passion for tegneserier sammen.
Det mener i hvert fald Palle F. Hansen, der for et par måneder siden derfor lancerede den onlinebaserede tegneseriebutik Comic Club, der som noget særligt tilbyder kunderne tegneserier til indkøbspris – blot de er medlemmer af butikken.
“Der var på et tidspunkt en dansk webshop, kaldet Comiczone, som havde et forum tilknyttet, hvilket gav et særligt fællesskab blandt os, der skrev sammen på det forum. Så udover at Comic Club tilbyder tegneserier til indkøbspris, lancerer vi også snart en Facebook-gruppe eksklusivt for Comic Club-medlemmer, der skal fungere som forum for medlemmerne,” fortæller Palle F. Hansen i et e-mail-interview med Nummer 9.
Hans ambítion med Facebook-gruppen er endvidere at den skal være et talerør for butikkens medlemmer, hvor de kan være med til at påvirke sortimentet, funktionalitet på webshoppen og bidrage med ideer, så der skabes et fællesskab.
Tegneserier til indkøbspris – for medlemmer
Palle F. Hansen har ikke nogen egentlig baggrund indenfor tegneserier, men læner sig op af en bachelorgrad i innovation og entrepreneurship og fortæller, at det altid har været hans drøm at åbne egen butik, hvor han kunne sælge de produkter, han selv elsker allermest:
“Jeg har siden mine unge år altid elsket at læse tegneserier. Det startede med Spider-Man, og gik over til Dragon Ball og lidt europæisk i form af Blacksad. Så jeg er rimelig åben overfor de fleste tegneseriegenrer, men pt. læser jeg mest amerikanske tegneserier fra Marvel, DC, Image og Dark Horse.”
Medlemsbaserede onlinebutikker er ikke noget nyt koncept. Det er et forretningsgrundlag som for længst har gjort sit indtog inden for blandt andet børnetøj, makeup og bøger.
Men Comic Club er, så vidt Nummer 9 er orienteret, den første af slagsen, der fokuserer på det danske nichemarked for amerikanske tegneserier.
Og umiddelbart er der penge at spare for forbrugerne. Medlemskabet af Comic Club koster 50 kroner om måneden, hvilket giver adgang til priser på nyere amerikanske tradepaperbacks, der typisk ligger mindst 30-40 kroner under den gennemsnitlige danske markedspris.
Der kan ikke være den store indtjeningsmarginen på Comic Clubs medlemspriser, hvordan får du det til at fungere?
Der er kort sagt ingen indtjening på tegneserierne, når de købes af Comic Club medlemmer, fordi prisen er nede på indkøbspris. Hvis du køber tegneserierne uden at være Comic Club medlem, så har vi en avance på salget, som svaret til det andre butikker tjener.
Den måde forretningen tjener penge på, er primært ved medlemskaber. Det er det, der reelt dækker alle omkostninger forbundet med webshoppen. Det handler derfor om at skabe løbende værdi, så vi får medlemmer ind og de beholder deres medlemskab
Det sker blandt andet ved, at vi løbende får nye produkter på webshoppen, at de får adgang til vores eksklusive Facebook-gruppe og medlemsevents.
Og hvad er det for “eksklusive medlemsevents,” som du kalder dem på websiden, du forestiller dig at afholde?
Når vi har fået samlet tilstrækkelig med medlemmer, så ønsker vi at skabe nogle events kun for vores Comic Club medlemmer. En slags klubaften hvor vi kan mødes fysisk, spille brætspil, tage i biografen og se superheltefilm sammen eller 24 timers tegneseriedag – alt afhængig af hvad medlemmerne ønsker sig.
Det skal være nogen events, hvor vi kan svejse folk mere sammen, så vi får er bygget vores tegneseriefællesskab.
På webshoppen er der udelukkende opsamlinger fra forlagene DC og Marvel. Hverken løsblade, tegneserier fra andre forlag eller danske tegneserier. Hvorfor dette begrænsede udvalg af varer?
Da jeg undersøgte markedet fandt jeg ud af, at vi i Danmark mest læste tegneserier fra USA og det var primært fra de to store forlag DC og Marvel. Så derfor blev beslutningen at sortimentet i starten skulle udgøres af de to forlag.
Men det er selvfølgelig planen løbende at udvide med andre forlag som Dark Horse, Image, IDW og så europæiske og japanske tegneserier. Jeg kan godt forsikre om, at vi kommer til at udvide antallet af varer fra de pt. 200 forskellige tegneserier, vi har på lager til dags dato.
Hvordan har du båret dig ad med at undersøge markedet, når nu for eksempel de danske forlag ikke offentliggør hverken oplag eller salgstal?
Jeg har ikke lavet en renskuret akademisk undersøgelse, men en lille spørgeskemaundersøgelse via forskellige Facebook-grupper og tegneserierelaterede forummer. Undersøgelsen kan selvfølgelig godt være forudindtaget fra min side, fordi jeg har sendt spørgeskemaet til Facebook-grupper og forummer, som jeg selv kender.
Dermed har jeg måske ikke fået det fulde overblik over de danske tegneserielæsere, og mine resultater kan godt være lidt skæve. Men jeg tror det giver et nogenlunde fingerpeg, så det er ud fra den viden, jeg har handlet.
Lagerfører Comic Club regulært tegneserierne, eller er faktisk tale om en såkaldt Dropship-model, hvor kunderne i virkeligheden er afhængige af din leverandørs varelager?
Lige nu har vi 209 forskellige tegneserier fysisk på lager i Odense, og vi udvider løbende udvalget og får de nyeste tegneserier fra Marvel og DC Comics. Så vi har et fysisk lager – så det er ikke dropshipping.