Tegneserieskaber og Ping Pris-modtager Lars Kramhøft er klar med sit næste projekt – Nummer 9 har har talt med ham om forventningspres og Instagram.
Tegneserieskaber Lars Kramhøft oplevede sidste år stor succes med den meget personlige tegneseriefortælling Noget frygteligt er altid lige ved at ske, der blev rost til skyerne i anmeldelser og modtog en Ping Pris for årets bedste danske tegneserie.
Nu har Kramhøft løftet sløret for sit næste projekt Working Poor, der i første omgang udelukkende udkommer på Instagram og engelsk – men der er stadig tale om et meget personligt tegneserieprojekt.
Sidste år fik du utallige anmelderroser og en Ping Pris for Noget frygteligt er altid lige ved at ske – kan du sætte ord på, hvordan det føles at have succes med en så personlig tegneserie?
Det var da en lettelse, for hvis den var blevet slagtet i fuld offentlighed var jeg nok gået ned med flaget. Men det har også været syret.
Da jeg startede på Noget frygteligt …, var jeg ikke engang sikker på, at den var god nok til at blive udgivet. Nu bliver jeg pludselig bedt om at deltage i en undersøgelse, der skal forelægges ligestillingsministeren og alt muligt.
Som Paw Mathiasen, min forlægger, sagde, er det ret vildt at blive en person, som folk lytter til på basis af en tegneserie. Så det er jeg stolt af.
Inden for musikken findes begrebet “den svære toer”. Nu er “Noget frygteligt ….” jo ikke din debut, men hvordan håndterer du det forventningspres, der nu er til din næste store tegneserie?
Jeg har jo dækket mig ind på den måde, at allerede før Noget frygteligt … blev en success, havde jeg besluttet, at jeg ville selvudgive min næste serie som et blad.
Det bliver et lille oplag, og ikke særlig bredt tilgængeligt, ud over et par tegneserieforretninger. Så de fleste af dem der har set mig i Politiken eller Go’morgen Danmark vil sikkert slet ikke opdage, at jeg laver det. Det fjerner lidt af presset.
Working Poor er med dine egne ord “historien om en ung forfatters kvaler med at finde kærlighed, succes og et billigt sted at bo i København.” Hvorfor er det interessant for mig som læser?
Jeg kan give dig tre grunde.
For det første fordi jeg fortæller om det på en ærlig og humoristisk måde, som mange kan relatere til.
For det andet handler Working Poor om mere end bare én persons genvordigheder. Det handler også om den ulighed, der gennemsyrer den globaliserede verden. Du kan jo spørge dig selv, om du for eksempel synes det er acceptabelt, at jeg, og mange andre der lever og arbejder i København, ikke kan finde en lejlighed, vi har råd til. Mens Blackstones stifter og bestyrelsesformand, Stephen Schwarzman, har en formue 18,3 milliarder USD og er blandt de 100 rigeste personer i verden?
Og for det tredje: For tiden lægger jeg historien op som striber på Instagram hver mandag, onsdag og fredag. Det er helt gratis, så man kan jo bare gå ind og læse med og se, om man synes, det er noget, man vil følge.
Du har valgt Instagram som udgivelsesplatform – hvorfor det?
Det var heller ikke planen oprindeligt, og “endemålet” er stadig det trykte blad.
Jeg ville oprindeligt have haft nummer 1 klar til CPH Zinefest. Men så kom Corona, og jeg kunne se, at ville blive svært at komme ud med et selvudgivet blad i sort/hvid uden nogen distribution overhovedet og uden muligheden for at komme til en con.
Så i første omgang udskød jeg. Men under den første nedlukning i foråret 2020 blev jeg meget glad for at følge Simon Hanselmans Crisis Zone-stribe på Instagram.
Det er nok første gang jeg rigtig har været glad for Instagram, faktisk. Det fik mig til at tænke, at det kunne jeg jo også gøre. Sjovt nok havde jeg allerede besluttet at hele Working Poor serien skulle udspille sig i et 9-panel grid, så de sider jeg allerede havde tegnet egnede sig godt til at skære op til striber.
Jeg har ikke ændret noget eller tilpasset noget til Instagram, men jeg oversatte teksten til engelsk. Det er stadig én lang historie, men den fungerer også fint i stribeform.
Det er planen at Working Poor også skal udkomme i fysisk form. Kan du fortælle lidt mere om det?
Historien bliver fordelt på fire hæfter af ca. 36 sider. Hvert hæfte kommer så til at bestå af cirka en tredjedel nyt materiale udover det, der allerede har været på Instagram.
Hæfterne bliver trykt på genbrugspapir af høj kvalitet her i Danmark så det bliver en superlækker fysisk ting at have i hænderne. Jeg har været så heldig at få støtte til tryk af Tegnerforbundet af 1919, så jeg kan holde prisen ret lav; mellem 30-40 kr. per nummer.
Det er den amerikanske model, som vi kender fra en af de gamle helte Dan Clowes’ blad Eightball hvor for eksempel Ghost World og Icehaven kørte som serier, før forlaget Fantagraphics udgav dem samlet.
Man skal altid, altid huske, at sociale medier ikke vil os noget godt. Tegneserieblade derimod er vores venner!
Working Poor udkommer på Lars Kramhøfts Instagram hver mandag, onsdag og fredag.