Pingprisen hylder årets bedste tegneserier – i år uden rød løber og fadøl men i stedet via et online-transmitteret show.
Forsamlingsrestriktionerne i forbindelse med Corona betød, at det i år ikke var muligt at afholde det sædvanlige festlige pingshow. I stedet blev priserne i årets seks kategorier uddelt i et onlineshow.
Pingprisen er etableret af tegneseriemagasinet Nummer 9 og Dansk Tegneserieråd, og det er anmeldere og bidragsydere her på siden, som står for at finde de nominerede i hver kategori gennem en hemmelig afstemning.
Selve modtagerne findes så af en til lejligheden nedsat jury. Dansk tegneserieråd og Nummer 9 har hver en fast plads i denne jury, mens de resterende medlemmerne udpeges af Team Ping, der er det hold af frivillige, som arrangerer årets prisuddeling.
Juryen bestod i år af:
- Thomas Berger, chefredaktør Nummer 9
- Morten Langkilde, Bestyrelsesmedlem i Dansk Tegneserieråd
- Jokum Rohde, Forfatter og dramatiker
- Nikoline Werdelin, Serieskaber, forfatter og dramatiker
- Ida Rud, Journalist på Troldspejlet
Foruden Pingpriserne i de seks kategorier uddeles der også hvert år en ærespris. Dette års ærespris blev offentliggjort tidligere på ugen og gik til Morten Thorning – læs mere her.
Bedste børne/ungdomstegneserie
Mira 3: #kreaklubben, #familie, #kys
Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi
(Gyldendal)
Juryen begrundelse:
Det er en kunst at ramme den unge målgruppe med et så præcist sprog og dialog, at det læser som måden teenagere taler på. Samtidig er der en leg i det visuelle alt andet end stringente udtryk, hvor der er plads til de små nuancer og skift i mimikken og figurerne.
Alle der enten har en datter, eller selv har været en datter, vil kunne genkende de følelser som skildres i tegneserien. Samtidig er det dejligt at se et emne som skilsmisse behandlet ikke som traumatisk, men mere med blik for det dagligdags triste.
Se Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi takketale her:
Bedste danske nettegneserie
Betsy & the Mutant Scouts
Tor Fruergaard og Sissel Dalsgaard Thomsen
Juryen begrundelse:
Fortællerhastigheden er høj, historierne er sjove og så inddrages selve netmediets digitale form på bedste vis med et nedbrudt layout, animationer og et forløb af billeder, der fylder skærmen mens du scroller i stedet for at bladre i en flydende læseoplevelse.
Tegneserien er visuelt pragtfuldt – det er rene malerier på skærmen. Og så er det umanerligt uforskammet at gøre små spejderbørn til mutanter.
Se Tor Fruergaards takketale her:
Årets journalistiske tegner
Juryen begrundelse:
Det er imponerende at se, hvordan årets prismodtager formår at skildre det ensomme menneske – at skildre danskere – så frygtelig præcis og samtidig frækt men aldrig hadefuldt. Det er kendetegnende for en stor satiriker.
Hun har samtidig en fænomenal dygtig streg og kan det her med at få farverne og akvarellen til at arbejde for sig på en måde, der ser så let ud, men er så svært.
Se Mette Dreyers takketale her:
Bedste internationale tegneserie på dansk
Børnenes jord
Gipi
(Fahrenheit/Forlæns)
Juryen begrundelse:
Det er en både fysisk og emotionel oplevelse at læse denne tegneserie. Historien udspiller sig over relativt kort tid, men der accelereres voldsomt undervejs, og den ender med at føre os et sted hen som læsere, hvor vi er bange for at komme.
Serieskaberen benytter sine to unge hovedpersoner til at skabe en meget effektiv identifikation, som gør, at vi kommer helt ind i deres verden. Samtidig er stregen nærmest helt Ib Spang Olsen’sk blot uden de forsonende krummelurer.
Se Gipis takketale her:
Bedste danske debut
Repulsive attraction
Patrick Steptoe
(Baggaardsbaroner)
Juryen begrundelse:
Tegneserien som form kan det her med, at hvis tingene ikke findes, så kan de laves. I prismodtagerens tilfælde indfanges også de mentale billeder, som ikke kan indfanges på andre måder. De mange historier i tegneserien er til tider kvalmende, morsomme, satiriske og tankevækkende. De er adskilte men alligevel beslægtede.
Alt i denne udgivelse er skruet op på 11. Valget af papir understøtter for eksempel, at der er fuld knald på farverne helt til kanten af bogen – det er en helstøbt grafisk oplevelse, som tilmed dufter helt rigtig.
Se Patrick Steptoes takketale her:
Bedste danske tegneserie
Noget frygteligt er altid lige ved at ske
Lars Kramhøft
(Fahrenheit)
Juryen begrundelse:
Tegneserieskaberen har investeret sig selv i sit værk, fordi han vil os noget – og han tager fat om den tabuiserede ungdomsdepression på en modig facon i en genkendelig hverdagsscenografi, der på siderne får en snert af dystopi over sig.
Håndværksmæssigt er der styr på streg, flow og layout, mens historien arbejder med både det der er småt og det der er stort uden hverken at overforklare eller blive kvalmende.
Prismodtageren sætter manderollen under lup uden at pege fingre, men underspiller i stedet på en måde, så chokafslutningen lander endnu tungere.
Se Lars Kramhøfts takketale her: