Fire århusbaserede unge tegnere har i forbindelse med en tegneseriekonkurrence hver lavet en historie, der tager udgangspunkt i verdens undergang. Anledningen er, at Mayakalenderen (som det vil være de fleste bekendt) udløber i morgen, uha!, og det lille, forholdsvis nystartede forlag Æter har samlet og udgivet historierne, som repræsenterer tidlige favntag med tegneserien (mig bekendt er samtlige ophavsmænd debutanter). Som sådan, skal det hurtigt siges, repræsenterer ‘Undergang’ en høj og løfterig kvalitet, med decideret visionære indslag.
De fire historier er vidt forskellige, både i stil og tilgang. Den første, ‘Jordens undergang’ af Matilde Solgaard, skildrer en bekymret og ulykkelig kærlighedsramt drengs besøg hos en psykolog. Drengen kalder sig selv ‘jorden’ og snakker bekymret om pigen ‘solen’, der nærmer sig. Læseren er i tvivl om, hvorvidt drengen udtrykker sig metaforisk eller konkret, og det er et effektivt og kløgtigt trick af Solgaard, der i øvrigt mestrer en overbevisende grafik med lyrisk kvalitet.
I ‘Kollaps’ af Lasse Mathiesen Køhlert er der til gengæld mere klar og ligefrem historiefortælling i skildringen af den sidste dreng i verden, der meget hurtigt indser, at uden verdens maskineri er man blot en ubrugelig reservedel. Køhlert iscenesætter en enkel æstetik (3×3 lige store rammer pr. side) og behersker minimalistisk cartooning fornemt; der er fine detaljer i skildring af afbidte negle, næsepillen med mere. Historien starter basalt spændende – hvad nu? – men ender med at være en lidt entydig illustration af en pointe, uden twists eller elementer, der peger i andre retninger eller på anden måde skaber spænding.
Man kommer naturligvis ikke uden om zombier, og i ‘Velkommen tilbage’ af Mikkobioo er der pludselig knald på farverne efter bogens to første selvbevidste sort/hvide indslag. En lidt dårlig indscanning smider lidt grus i maskineriet, der ellers forholdsvist lydefrit fortæller en klassisk zombiekliché uden så meget halløj. Den kører effektivt fortalt mod sin pointe (ingen spoilere her!), men den største attraktion er billedsiden, som dog er lidt ujævn. Der er nogle virkeligt flotte enkeltbilleder, men også nogle ret uoplagte. Det er vigtigt, at tegnere gør sig lige umage med samtlige billeder i en tegneserie, selvom nogle motiver helt klart ikke er ligeså kreativt stimulerende som andre.
Bogens mest spektakulære indslag er imidlertid det sidste, ‘Timer og dage’ af Anah, som med store fortælletekniske ambitioner fortæller meget rørende om en kvindelig professor, der lever et lesbisk dobbeltliv, men da en ulykke dræber hendes elskerinde kommer realiteterne under pres. Historien fletter derudover norrøn ragnarok-æstetik ind fra professorens forelæsninger og betjener sig af avanceret visuel fortælleteknik, som imponerer. Det eneste problem er nogle lidt gnidrede tegninger og et par elementer, man lige skal tygge på for at forstå sammenhængen helt klart.
Efter nogle år hvor den danske undergrundstegneserie nærmest var væk, er den på det seneste kommet stærkt tilbage. I kølvandet på fænomenet ‘Bill Nash’ og de efterhånden mange bind af ‘Fantasmagori’ dukker spændende og ikke så sjældent imponerende publikationer op hist og her, og i dette felt placerer ‘Undergang’ sig absolut i den øvre ende, og man glæder sig til at se de fire fortællere udvikle sig yderligere. Og dejligt, i øvrigt, at se endnu et tegneserieentusiastisk forlag på banen!
Karakter: 3/5
Titel: Undergang
Forfatter/tegner: Matilde Solgaard, Lasse Mathiesen Køhlert, Mikkobioo, Anah
Forlag: Forlaget Æter
Udstyr: album, 44 sider i s/h+farver
Pris: kr. 85
ISBN: 978-87-993568-2-9