Bernard Prince er tilbage efter 30 års fravær. Peter Becher Damkjær har nøje undersøgt om det er en god idé.
Efter mere end 30 års fravær er Hermann vendt tilbage til serien, der om nogen var med til at slå hans navn som tjubang-tegner par excellence fast. Mon ikke vi var mange, der var ret sikre på, at Hermann havde sunget sit sidste Bernard Prince-vers med den lille novelle-bagatel “Gidslet” – trykt herhjemme i albummet af samme navn fra 1985. Siden var både Dany og senere Édouard Aidans inde over serie som tegnere af Gregs stadig tyndere manuskripter Så da Hermann sidste år annoncerede, at han igen skulle tegne “Bernard Prince”, var det næsten som den fortabte søns hjemkomst. Efter tre laaaaange årtier med postapokalyptisk tomgang i “Jeremiah” og stedvist underholdende nedslag i den europæiske middelalder samt et par håndfulde enkeltstående eventyr blandt andet forfattet af sønnen Yves H, var der endelig noget der tydede på, at Hermann havde indset, hvor han spidskompetencer lå: Det rå ramasjang-eventyr.
“Truslen fra Floden” indfrier i nogen grad de forventninger, vi – i mangel af kønnere betegnelse – savlende fanboys kunne have til Hermanns hjemkomst. Alle ingredienserne er på plads: Bernard Prince, Barney og Djinn er stævnet ind i en ikke nærmere bestemt sydamerikansk røverbule af en havn for at sejle en last videre for en mystisk, anonym kunde. Men mens Bernard og Barney trasker rundt i byen for at finde deres kunde, bliver Cormoran med Djinn ombord kapret og sejlet langt op ad en snirklet jungleflod mod et ukendt bestemmelsessted, hvor en gammel fjende venter. Action i spandevis følger.
Der er faktisk ikke mange fingre at sætte på manuskriptet, der er drejet af Hermann jr., Yves H, uden de store udsvævende metalag, der ellers har været mandens vartegn i de andre samarbejder med farmand. Det er ren, uforfalsket action som i seriens storhedstid i 70’erne. Kugler, næver og granatsplinter fyger gennem luften, og fortællingen er støvsuget for de ellers så Yves H’ske introspektive øjeblikke… Og tak for det.
Sjovt nok ligger albummets største svaghed i den hjemvendte Hermanns tegnearbejde og allermest i miljøetableringen. Hermanns tag om kulisserne i seriens velmagtsdage var i en klasse for sig. Man kunne sgu lugte den kvælende røg fra vulkanen i “Molochs Vrede”. Alaskas kulde fik næsten siderne i “De Gales Havn” til at fryse sammen. Og selvom han gav den fuld, kikset Hermannsk arkitekturgas i “Cormoran i Skudlinjen”, var man 100 procent hensat til den franske middelhavskyst.
Men i “Truslen fra Floden?” – Bleh. Det er fladt, trist og ualmindeligt rutinemæssigt eksekveret af Hermann.
De store, fejende, etablerende “skud”, Hermann 30 år tidligere dygtigt brugte til at suge læserne ind i de eksotiske kulisser er her bare ikke. Vi spises af med noget underligt, uvedkommende postuleret regnskovs-pjask, som Hermann stiller sig tilfreds med at levere i form af en helvedes masse streger henover de fleste billeder. Ingen dybde eller temperatur i tegningerne … bare regn, regn og atter regn … Måske ligger problemet i, at Hermanns malede streg, som han har anlagt sig i sidste mange år, bare bliver for fersk og flad sammenlignet med den skarpe streg, man var vant til at få serien præsenteret i. Vi er der, men vi er sgu ikke MIDT i handlingen som “i gamle dage”.
Og det er fair nok netop i dette tilfælde at snakke om “gamle dage”, for det er om noget nostalgifikset, der trækker i “Truslen fra Floden”. Derfor er det også værd liiiiiiige at nævne en enkelt lille oversætter-smutter: Hvor ind i helvede er Barney Jordans sædvanlige “Maren-mule-og-filleterer-me”, “Dælen-raspe-og-panere-me” og hvilke andre kokkererings-fif manden ellers hittede på at bande med, blevet af?
Men hvordan man end vender og drejer “Truslen fra Floden”, er det underligt hyggeligt igen at se Hermann tilbage i Bernard Prince-land. Og når han jo alligevel arbejder i det overskruede tempo, der i snart en menneskealder har resulteret i to årlige udgivelser, så gør det såmænd ikke noget, hvis den ene af de to også i de kommende år ville være et nyt årligt eventyr med den hvidhårede kaptajn Prince.
– Peter Becher Damkjær
Karakter: 3 1/2 ud af 5
Værkets Titel: Bernard Prince 18: Truslen fra floden
Forlag: Faraos cigarer
Forfatter/tegner: Yves H. / Hermann
Oversætter: Ole Steen Hansen
Farve og form: farver og hardcover
Sidetal: 54 sider
Pris: 148 kr.
ISBN: 978-87-91976-59-9
Udgivelsesår: 2010
Udgivelsesland: Danmark