Den seneste skole-antologi fra tegneserieuddannelsen i Malmö er ujævn, men et studie værd for de nysgerrige.
”Kvarnby serier 2013” er den fjortende årlige antologi fra Serieskolan i Malmö, indtil for nylig den eneste seriøse tegneserieuddannelse i Norden. De 1- eller 2-årlige forløb på Kvarnby Folkhögskola har formet og raffineret en række af tidens største svenske talenter – og en håndfuld danske, ikke mindst Rikke Bakman (”Glimt”).
Den seneste ombæring serier tæller da også et antal virkelig lovende bidrag. Men antologien er mindst lige så interessant som et vindue ind i et svensk serielandskab, hvor især to genrer rager op: Manga og selvbiografi.
De japansk-inspirerede serier er generelt sagt kompetent udførte, men lidt anonyme i streg og fortælling. Det er tydeligt, at de unge talenters afsæt er lange, episke seriefortællinger, og deres bidrag til ”Kvarnby serier 2013” har typisk karakter af prologer til noget mere vidtløftigt.
Dén slags narrative brudstykker er det svært at sige noget skråsikkert om, men en serie som Alexandra Malmquists ”Valkyre” bør fremhæves for sin overbevisende finish, ligesom Sissel Gustafssons cartoony manga-stil – ikke så langt fra Scott Pilgrim-tegner Bryan Lee O’Malleys – går rigtig fint i spænd med hendes velobserverede situationskomik.
Så er der de selvbiografiske serier, hvor lidt af hvert kan danne afsæt for en fortælling. Anna Björck får en seks-siders serie til at gå med at købe og spise kiwier (!), mens Julia Hansen kan bearbejde en hel barndom som Jehovas Vidne på samme plads. Sine personlige neuroser skal Hansen kun bruge én side til at katalogisere: ”Jag är labil”, hedder den sorthumoristiske mini-perle, hvis sidste billede er et af samlingens sjoveste.
Hansen og Björck har en upoleret, nogle ville sige uskøn streg til fælles med de fleste, der leverer selvbiografiske bidrag til ”Kvarnby serier 2013”. Men den største udfordring for talenterne er at gøre det personlige universelt vedkommende – det lykkes for Hansen, men kniber for mange af hendes studiekammerater.
Med mangaen og selvbiografierne af vejen gør en række mere skæve bidrag sig positivt bemærkede.
Matthieu Cousins hipster fantasy-serie om Flip er et charmerende bekendtskab med sit excentriske persongalleri og sin løse, animationsinspirerede streg. Anna Syvertssons surrealistiske hverdagsfortællinger og skægge striber har potentiale, Frøydis Sollid Simonsen eksperimenterer begavet med hverdagsobservationer, tegneserieinterviews og bizarre fotoserier, og Ellen Ekman er bare totalt flyveklar: Stribeserien Lilla Berlin med den underfundige humor og de hageløse tyksakker ligner begyndelsen til en svensk Homo Metropolis.
”Kvarnby serier 2013” giver også anledning til at kippe lidt med Dannebrog, for de danske talenter fra Serieskolan står bestemt ikke i skyggen af deres svenske studiekammerater.
For eksempel leverer Nummer 9s egen Anne Sofie Hansen med ”Wicca” et af antologiens mest originale bidrag, en småsludrende sag om rygmærker og hedensk religion udført i en skramlet indie-streg, der giver mindelser om Ron Regé. Og selvom Karoline Stjernfelts bidrag er lidt i øst og vest, demonstrerer især siden fra hendes kommende Struensee-tegneserie, at hun er et tegnetalent af de helt store.
Sådan ryger der en del nye navne på blokken, når man studerer ”Kvarnby serier 2013” for at blive klogere på det nordiske tegneserievækstlag. Men som læseoplevelse er antologien ikke overraskende en ujævn fornøjelse, hvor mange af de bedste bidrag klumper sig sammen på de første 100 sider og der bliver lovligt langt mellem snapsene derefter.
Karakter: 3/5
Titel: Kvarnby serier 2013
Forfatter/tegner: Diverse
Forlag: Serieskolan
Farve og form: Sort/hvid, softcover
Sidetal: 436
Aktuelt udgivelsesår: 2013
Udgivelsesland: Sverige