”King of the Flies 2: The Origin of the World” af Mezzo og Pirus.
Libidoen er tårnhøj og døden lurer om hjørnet i ”The Origin of the World”s kulørte forstadshelvede.
Hvis du har set ”Blue Velvet”, Twin Peaks eller for den sags skyld ”American Beauty”, så ved du det allerede: Forstaden er et helvede. Bag de veltrimmede hække og nymalede facader lurer et morads af fortrængte drifter, der uden varsel kan eksplodere i perverteret sex og vold.
Eric ved det også. Hans stakkels far er død, hans saftspændte mor er enke og hans sleske stedfar er ude efter arven. Den blonde ungersvend ser ikke anden udvej end at søge trøst i skødet på de lokale ungmøer. Med pikken som pejlepind vandrer han vrængende og nihilistik gennem tilværelsen, og når det hele bliver for meget, drikker han hjernen ud, tager et par piller og ifører sig en gigantisk fluemaske. Kammeraterne kalder ham Fluernes Konge.
En række skæve figurer defilerer gennem Erics liv som skildret i ”The Origin of the World”, 2. bind i det franske makkerpar Mezzo og Pirus’ anmelderroste serie ”King of the Flies” (”Le Roi Des Mouches”). Pascal Mesemberg og Michel Pirus har tidligere lavet gangsterfortællinger sammen, på engelsk foreligger “Armed and Dangerous” fra 1998, men denne gang er det forstædernes rædselskabinet, der står for skud. Kriminelle bowlingmestre. Afroamerikanske skabspoeter. Og frustrerede husmødre med Astro Boy-masker.
Maskespillet er et gennemgående motiv i ”The Origin of the World”. Fremmedgjortheden er til at få øje på, og lige under overfladen galopperer Ødipus- og Elektra-komplekserne derudaf. Symbolikken er så overstyret, at det kun kan være med vilje, og fortællingen tager hurtigt en metafysisk drejning. En afdød bekendt hjemsøger Eric i skeletkostume og bliver en slags alvidende fortæller i en beretning, der ikke er helt nem at greje.
Pirus strukturerer plottet som en ”Short Cuts”-agtig flettefortælling, hvor mange små vignetter forsøger at gå op i en højere enhed. Forfatterens surrealistiske forstadshorror trækker klare tråde til David Lynch, og sprogtonen signalerer hårdkogt noir-krimi på grænsen til det grinagtige. Virtuose Mezzo har for sin del skævet til Charles Burns’ kulsorte streg anno ”Sort Hul”, men arrangerer siderne i et stramt sidelayout, der holder syretrippet i skak. Kredit også til Ruby, hvis mørke, stemningsmættede farver elegant markerer skellet mellem fantasi og virkelighed.
”The Origin of the World” er ikke noget voldsomt originalt værk, til gengæld strutter den af humor, potens og fandenivoldskhed. Når den er for meget, er den det med stil, og man er fint underholdt undervejs. Men andet bind af ”King of the Flies” har det problem, at dens episodiske fortælling ikke rigtig fører nogen vegne. Dramaturgien savner facon og det er svært at få øje på en dybere mening.
Virile unge Eric rummer kun to dimensioner, sex- og dødsdrift, og hans nihilisme er ikke specielt interessant. Som figur er han et tomrum, resten af albummet kæmper for at fylde, og Pirus viser ellers op til flere gange, at han godt kan skrive interessante karakterer. ”King of the Flies”-serien er efter sigende tænkt som en trilogi, hvor alle tre album kan stå alene, men tilsammen danner én fortælling. Alligevel efterlader bind 2 fornemmelsen af at være en mellemstation på vej mod noget større. ”The Origin of the World” oser af visuelt og fortællemæssigt overskud, men er til syvende og sidst en lidt uforløst oplevelse.
Karakter: 3 ud af 5
Værkets titel: The Origin of the World
Seriens titel: King of the Flies
Forlag: Fantagraphics
Forfatter/tegner: Pirus/Mezzo
Farvelægger: Ruby
Oversætter: Helge Dascher
Form: Hardcover, 64 s.
Pris: ca. 120 kr.
ISBN: 9781606993903
Aktuelt udgivelsesår: 2011
Originalt udgivelsesår: 2008
Aktuelt udgivelsesland: USA
Originalt udgivelsesland: Frankrig