Her er de nominerede i kategorien “Bedste internationale tegneserie” til Ping-prisen 2017.
De nominerende til årets bedste internationale tegneserie repræsenterer den nordamerikanske, fransk-belgiske og sydøstasiatiske tegneserietradition, men er alle mere særegne og mindre repræsentative, end det umiddelbart kunne lyde.
Brian K. Vaughan er især med Saga-serien blevet et forfatternavn inden for amerikansk mainstream; han er sammen med den ligeledes veletablerede tegner Cliff Chiang og farvelægger Matt Wilson vendt tilbage til ungdommen i den underholdningsorienterede Paper Girls.
Tom King er et forholdsvis nyt navn, der dog hurtigt har vokset sig stort på samme scene og bl.a. er endt som den ene af to forfattere på Batman. Hans The Vision sammen med tegner Hernandez Walta og farvelægger Jordie Bellaire er blandt de mest visionære superhelteserier i de seneste år.
Blutch har længe hørt til blandt de store i den fransk-belgiske tegneserieverden, men er først med oversættelsen af hovedværket Peplum blevet tilgængelig for det engelsktalende publikum; det har også indbragt “penselsvingeren over alle penselsvingere” nomineringen til den danske Ping-pris.
Brecht Evens er belgier og ligeledes en bemærkelsesværdig, europæisk stillist. Med sine både smukke og foruroligende akvareller skaber han paralleluniverser, også i nominerede Panther, hvori ganske alvorlige emner kan anskues igennem en særegen, farvestrålende optik.
Endelig er malaysiske Sonny Liew en sand verdenskunstner, der henter sin inspiration fra de amerikanske og europæiske tegneserietraditioner såvel som sydøstasiens egen. Hans The Art of Charlie Chan Hock Chye er en både kultur- og tegneseriehistorisk kraftpræstation.
Her er de nominerede:
TOM KING/GABRIEL HERNANDEZ WALTA/JORDIE BELLAIRE: “THE VISION VOL. 1: LITTLE WORSE THAN A MAN”
King, Walta og Bellaire tackler menneskelighed og familie i en af superhelteforlagets Marvels mest bemærkelsesværdige serier i de seneste år.
The Vision, som er en kunstig intelligens i en syntetisk menneskekrop, skaber i Kings udgave en syntetisk familie til sig selv. “The Visions” vil også være normale og flytter til en forstad. Det er A.I.-æraens tragiske udgave af historien om guden, der bliver menneske: Grænseløst stærke og intelligente væsener skal passe ned i nogle af de snævreste båse, menneskeheden har opfundet, og det er selvfølgelig dømt til at gå galt.
Det gør helt ondt at se gode intentioner og små fejltrin blive til katastrofer, og alt fra Waltas blankøjede robotskikkelser med Bellaires alien-lyserøde hud til Kings dramatiske og poetiske fortæller arbejder sammen om at skabe netop dén stemning. The Vision hører klart til sammen med Watchmen, Marvels og nogle af de andre store dekonstruktioner af superheltekarakteren.
156 sider, Marvel
(Læs hele Johannes Poulsens anmeldelse her)
BRIAN K. VAUGHAN/CLIFF CHIANG/MATT WILSON: “PAPER GIRLS VOL. 1”
Et hold af den amerikanske mainstreamtegneseries tunge drenge leverer veloplagt en klassisk drengebogsføljeton med fire gæve avispiger i hovedrollerne.
Paper Girls er genrefiktion af den mest uspolerede og velfungerende slags. Fire tweenpiger med hver sin avisrute bliver natten efter Halloween vidne til et mystisk og måske overnaturligt angreb på deres forstadsby, og de reagerer uden tøven ved at tage udfordringen op og handle heltemodigt. Brian K. Vaughan skriver med et nostalgisk udgangspunkt i året 1988, hvor handlingen udspiller sig, men først og fremmest for at underholde læseren. Tegneren Cliff Chiangs og farvelæggeren Matt Wilsons makkerskab fungerer så godt, at man ikke kan se, hvor den ene er stoppet, og den anden har taget over; seriens knitrende sprøde billedside er uadskilleligt deres begges.
Paper Girls er elementært spændende, sjov, charmerende, undfanget i skaberglæde og ægte kærlighed til mediet og genren og bragt til verden af både dygtighed og inspiration.
240 sider, Image
(Læs hele Christian Aarestrups anmeldelse her)
BLUTCH: “PEPLUM”
Franske Blutchs snart tyve år gamle mesterværk Peplum er endelig tilgængeligt på engelsk, og minder os om, at der findes fuldblods tegneseriepoesi.
Blutch er en af den nyere franske tegneseries absolut mest indflydelsesrige billedfortællere. Det er ham, der med sine virtuose strøg, sin udprægede franske smag for skønhed, bedrag, dårskab, begær – tragedie og komedie – står fadder til penselsvingerbølgen, som har præget ikke blot fransk, men også europæisk og nordamerikansk tegneseriekunst de sidste 10-20 år. Peplum er Blutchs gennembrudsværk og regnes blandt flere for hans mesterværk.
Når man åbner udgivelsen, er det næsten umuligt ikke at stirre komplet forbløffet på det ene vibrerende, virtuose, legesyge og bare sublimt fantastisk tegnede opslag efter det andet. Den er i klasse med Den hermetiske garage og få andre store klassikere, og det første fra hans produktion, som er udkommet i engelsk oversættelse.
160 sider, New York Review Books
(Læs hele Thomas Thorhauges anmeldelse her)
SONNY LIEW: “THE ART OF CHARLIE CHAN HOCK CHYE”
Svimlende ambitiøs meta-tegneserie skildrer både Singapores og tegneseriens nyere historie gennem en fiktiv tegneserieskabers livsværk.
Ved første øjekast er “The Art of Charlie Chan Hock Chye” en stort opsat tour de force gennem et miskendt tegneseriegenis produktion. Titlens Charlie Chan Hock Chye starter sin løbebane som Osamu Tezuka-inspireret ung tegner i 50’erne og lader sig siden inspirere af alt fra det britiske drengemagasin Eagle til amerikansk underground og superhelteserier, mens han suger til sig af indtryk fra verden omkring sig.
Undervejs viser det sig, at Sonny Liews bog i virkeligheden er noget helt andet og endnu mere ambitiøst end en retrospektiv kunstbog: Nemlig en metafiktion, der med den 100% opdigtede Chye som medium skildrer Singapores nyere historie, fra uafghængighedens tidlige, skrøbelige dage til det “konsensusdiktatur”, der siden opstod i den velhavende østat. Liew demonstrerer en forbavsende alsidighed som tegner, men det er hans dybe engagement i stoffet, der får bogens 300+ sider til at flyve forbi – også selvom man ikke på forhånd havde nogen særlig interesse i Singapores historie.
320 sider, Pantheon
(Erik Barkman)
BRECHT EVENS: “PANTHER”
Smukt malet tegneserie om en pige med en flamboyant fantasiven gemmer på mørke hemmeligheder.
Brecht Evens er en af Belgiens mest stilskabende tegneserieskabere netop nu, men der er langt fra hans ellers muntert farvestrålende værker til uskyldsrene nationale favoritter som Tintin og Splint & Co. Hans nyeste, “Panther”, handler om en pige, der lever alene med sin far. Historien tager sin begyndelse, da pigens kat dør, og den tager fart, da hun møder en ny fantasiven – kattevæsenet Panther.
Han er en trickster-figur, en flamboyant løgnhals, og måske også noget mere ildevarslende end det. Men hvem er de forhutlede venner, han begynder at tage med sig på sine besøg hos pigen? Og hvilken rolle har faren at spille i hele balladen? “Panther” tackler et af tidens mørkeste tabuer på en subtil, ambivalent og så meget desto mere foruroligende facon. Det er en smuk, akvarelmalet tegneserie med en mørk og grum historie, der sætter sig i kroppen og aldrig giver slip.
120 s., Drawn & Quarterly
(Læs Nummer 9’s interview med Brecht Evens her)
Om Pingprisen
Pingpriserne uddeles fredag d. 2. juni kl. 16.30 ved et åbent arrangement på Storm P. Museet.
Besøg Pingprisens hjemmeside eller Pingprisen på Facebook.