Her er de nominerede i kategorien “Bedste internationale tegneserie på dansk” til Ping-prisen 2017.
Der er fransk dominans blandt de velkendte Ping-kandidater til bedste internationale tegneserie på dansk, om end at der også har sneget sig et madglade japanere og en punket kollektiv af italienere med i feltet.
Fransk Riad Sattouf var indstillet til prisen sidste år for første del af sin autobiografiske og højaktuelt kulturhudflettende “Fremtidens araber” og får nu altså et forsøg til.
Japanske Jiro Taniguchi har tidligere været nomineret for “Min fars dagbog” (2013) og “Senseis mappe” (2014). Dette års kandidat, “Den ensomme gourmet”, er blevet til i samarbejde med forfatteren Masayuki Kusumi.
Franske Fabian Vehlmann og forfatter/illustratorparret Kerascoët var i 2015 indstillet til bedste internationale tegneserie for den engelske udgave af “Mørkets skønhed”.
Franske Emmanuel (Manu) Larcenet er ikke tidligere udgivet på dansk, men de ekstraordinære udgaver af klassiske serier, som hans holmgang med Linda og Valentin skriver sig ind under, er blandt juryens sædvanlige mistænkte.
Endelig er Ranxerox heller ikke en herre med et helt ubeskrevet generalieblad; den komplette samling/genudgivelse af Liberatore og co’s voldsomme italienske 80’er-serie er dog et i denne sammenhæng nyt og givetvis velkomment indslag.
MANU LARCENET: “JAKOLASSENS RUSTNING”
Splint & Co. har gjort det. Lucky Luke har gjort det. Og nu gør Linda og Valentin det. Jakolassens rustning er et ekstraordinært eventyr med Linda og Valentin.
Den intetanende jordboer René Pérrouillaud bliver forstyrret i sin trivielle hverdag. Valentin er måske – måske ikke – blevet teleporteret til Pérrouillauds krop af titlens Jakolas, en balstyrig hidsigprop, der befinder sig på en utilgængelig fængselsplanet. Kan den kvabsede og undselige Pérrouillaud nå frem til den? Kan han overtale Jakolassen til at bytte rundt på kroppene? Og ér han overhovedet Valiant? Spørgsmålene står i kø, men besvares alle med både engagement og overraskelser.
Jeff Pourquiés akvarelagtige farvelægning skal fremhæves, da den er med til at sætte stemningen for albummet. Larcenets flotte og overbevisende billeder af det uendelige univers er langt fra Mézières måde at tegne det på, men lige så dragende og overbevisende.
56 sider, Cobolt
(Læs hele Morten Tjalves anmeldelse her)
FABIEN VEHLMANN OG KERASCÖET: ”MØRKETS SKØNHED”
Sådan kunne Toy Story have set ud, hvis den var skrevet af franskmanden Fabien Vehlmann, der sammen med tegnerduoen Kerascöet har kreeret Mørkets skønhed.
En lille pige ligger død i skoven og ud af hendes øjne, øre, næse og mund vælter det frem med små prinser, dukkebørn og andre søde væsner. Vores heltinde, den gæve Aurora, kæmper bravt for at gøre alle trygge, glade og mætte i den skræmmende nye verden i skovbunden. Men dukkebørnene er ikke så rare, som de ser ud til; tværtimod er de egenrådige og grusomme og dét i en sådan grad, at de får folkeskole-klassikeren Fluernes Herre af William Golding til at fremstå tam.
Mørkets skønhed skaber med sin fnuglette poetiske og feminine streg og sine sarte pastelfarvetoner et indbydende og lækkert udtryk. Dette står i grel kontrast til de horrible ting, der foregår de små nuttede dukker imellem. Man kan mærke, hvordan dette uhyggelige og ækle børneunivers sprudler af energi og kreativitet.
96 sider, Forlæns
(Læs hele Minna Haddars anmeldelse af den engelske udgave her)
RIAD SATTOUF: ”FREMTIDENS ARABER 2: EN BARNDOM I MELLEMØSTEN (1984-1985)”
“Fremtidens araber” er en selvbiografisk fortælling om en drengs opvækst i Frankrig og nordafrika med format til at blive et internationalt anerkendt hovedværk.
Skaberen Raid Sattoufs mor er fransk, og hans far er fra Syrien. Det gennemgående tema er det ekstreme kulturchok, som den fem-årige Sattouf blev udsat for, da familien forlod det trygge og velstående Frankrig for først at flytte til Libyen og herefter at bosætte sig permanent i en fattig landsby i Syrien, så faren kan være tæt på sin gamle mor.
I første bind anlagde Sattouf en mere ironisk vinkling, men i andet bind bliver det hele faktisk så trist, at man undres over, hvorfor fortællingen alligevel er så underholdende? Rent fortællemæssigt er Fremtidens araber en glimrende tegneserie, og værket tåler sammenligningen med det islamkritiske mesterværk Persepolis. Og så er det også et provokerende og samtidsrelevant værk, som har fået stor succes i hjemlandet Frankrig, og som nu er udgivet i tyve lande.
160 sider, Cobolt
(Læs hele Jakob Albrethsens anmeldelse her)
STEFANO TAMBURINI/ALAIN CHABAT, ANDREA PAZIENZA OG TANINO LIBERATORE: “RANX”
Cobolts store og voldsomt prisværdige Ranx samler alle den nihilistiske robots udskejelser fra slut-70’ernes og start-80’ernes italienske punktegneserier.
Skaberen Stefano Tamburini og vennerne Andrea Pazienza og Tanino Liberatore skiftes til at tegne den ukuelige robot, som fordriver tiden med at opstøve stoffer, lemlæste mænd, kvinder og børn efter forgodtbefindende og hygge sig med den mindreårige Lubna. Alt, hvad Ranx foretager sig, er en strittende langemand til smagens og moralens vogtere.
Især tegneren Liberatores figurer bliver i løbet af seriens levetid sprællevende på siderne, i evig, rastløs bevægelse, og iscenesættelsen er altid dynamisk, med konstant skiftende vinkler, opfindsomme billedkompositioner, hysteriske closeups og panoramiske bylandskaber.
Når den er bedst, er Ranx i absolut særklasse: Et primalbrøl af pueril provokation hævet til uafviselig tegnekunst af en fuldstændig ekvilibristisk eksekvering.
184 sider, Cobolt
(Læs hele Erik Barkmans anmeldelse her)
MASAYUKI KUSUMI/JIRO TANIGUCHI: “DEN ENSOMME GOURMET”
Jiro Taniguchis seneste øvelse ud i rendyrket tegneserie-zen handler ikke blot om den moderne mand, men også om madkultur og gastronomi.
En ensom forretningsmand vandrer rundt i et byområde, han ikke er specielt vant til at færdes i. Han ender med at spise et sted, der på en eller anden sær måde opsummerer kulturen i lokalområdet.
Sådan er skabelonen rundt regnet i størstedelen af de noveller eller vignetter, der udgør Den Ensomme Gourmet, som tegneren Taniguchi har skabt sammen med forfatteren Masayuki Kusumi. De tegner et portræt af en mand og et land uden egentlig at snakke om nogen af de to ting. Vi får en meget lille bid af hans fortid, han reagerer på bestemte måder på bestemte ting, og vi begynder at forstå, hvad det måske er for et hul inden i ham, som hans madglæde udfylder. På samme måde skildres Japan igennem madtraditioner og den måde, folk mødes over mad på.
192 sider, Farenheit
(Læs hele Michael Lindal Andersens anmeldelse her)
Om Pingprisen
Pingpriserne uddeles fredag d. 2. juni kl. 16.30 ved et åbent arrangement på Storm P. Museet.
Besøg Pingprisens hjemmeside eller Pingprisen på Facebook.