Karen Berger, der i 33 år har arbejdet som redaktør på DC Comics, herunder og i særdeleshed underafdelingen Vertigo, har netop meldt at hun fratræder sin stilling i marts næste år.
Berger er en af de mest afholdte skikkelser i den amerikanske tegneseriebranche og har en stor del af ansvaret for den nye, voksne linje hinsides superheltene, DC lagde sig ind på i kølvandet på den såkaldte “britiske invasion” in firserne, hvor folk som Alan Moore, Dave Gibbons, Neil Gaiman, Dave McKean, Grant Morrison, m. fl. krydsede Atlanten og introducerede nye måder at tænke genreserier på. Hun overtog redaktørtjansen på serien,d er startede det hele, Moores Swamp Thing efter Len Wein, og var efterfølgende redaktør på den amerikanske udgave af Moores og David Lloyds V for Vendetta, såvel som Gaimans Sandman og Morrisons Invisibles.
Fra 1993 fik denne ny retning i forlagets udgivelseslinie sin egen underafdeling Vertigo, som Berger har bestyret lige siden, med skiftende succes men altid med nyskabelse for øje: serier som Hellblazer, Preacher, Transmetropolitan, 100 Bullets, Fables og Y The Last Man, regnes alle i dag for solide mainstreamalternativer til den førhen så altdominerende superheltegenre, og kan ligeledes ses som forløbere for den bølge af creator-owned serier fra forlag som Dark Horse og Image, der nu begynder at tegne billedet af en ny mainstream i USA.
Bergers pressemeddelelse melder ikke det store om hendes bevæggrunde; det samme gælder forlagsdirektør på DC Diane Nelsons ditto. De er af den kendte ‘jeg søger nye udfordringer/vi er glade for det fantastiske samarbejde’-type. Folk med kendskab til branchen, bla. Rich Johnston, læser imidlertid længere tids utilfredshed med Vertigos resultater fra ledelsens side, og endnu længere tiders utilfredshed med ledelsens indblanden i Vertigos linje fra Bergers ditto. Med fhv. direktør Paul levitz’ fratrædelse i 2009 mistede Berger den chef, der i sin tid ansatte hende, med med hvem hun havde samarbejdet i årtier, og som efter sigende var en af hendes væsentligste allierede på forlaget. Og med sidste års store reboot af hele DCs udgivelseslinje blev Berger tilsyneladende presset alvorligt, bl.a. ved at flere af Vertigos bedst sælgende figurer og serier overgik til DCs hovedåre, de såkaldte New 52, i vid udstrækning redigeret af andre.
Det bliver spændende at se, hvad der sker med Vertigo uden Berger; Nelson har meldt at DC fortsat står 100% bag det. Og det bliver mindst ligeså spændende at se, hvad Berger nu finder på.