I morgen udkommer Rasmus Bregnhøis “Nogen er under belejring” om Israel/Palæstina-konflikten. Nummer 9 stiller illustratoren og billedkunstneren spørgsmål om tegneserier.
Alsidige Bregnhøi er måske bedst kendt som avistegner og illustrator af børnebøger med tekst af folk som Kim Fupz Aakeson og Peter Nordahl. Men han er også billedkunstner, og så har han lavet tegneserierne “Lille Miss Nobody” og “M” med forfatter Oscar K. Næste skud på stammen er et “graphic prosadigt”, hvor Bregnhøi fortæller om en rejse på Vestbredden.
Som tegneserielæser er Bregnhøi begejstret for Tintin, Tardi – og så mener han i øvrigt, tegneserietegnere bør blande sig selv uden om og inden i deres fortællinger.
Hvad er den første tegneserie, du husker at have læst?
– Jeg tror, at den første gang, jeg virkelig blev grebet af en tegneserie, var Claus Deulerans “Thorfinn”. Jeg læste den igennem fem gange lige efter hinanden. Fra den dag forsøgte jeg at tegne ligesom ham, den der bløde streg, han har. Han er en mester i at lave et tidsbillede. I dag betyder “Thorfinn” ikke så meget, jeg kan stadig tage den frem og kigge på enkelte billeder, men jeg er på en måde blevet færdig med ham. Sjovt nok kan jeg stadig læse Jan Lööfs “Felix” med stor glæde. Jeg har prøvet at formidle begge til mine børn, men for dem er Thorfinn for meget bundet af sin tid i 70’erne til stadig at fungere.
Nævn en tegneserie, der har inspireret dig til selv at lave tegneserier …
– Hvis jeg skulle udpege én tegneserie, der i sin tid inspirerede mig til at lave tegneserier, må det nok blive Tintin. Den er så rent fortalt. Det har jeg lært meget af, og jeg begejstres stadig over detaljer, jeg ikke havde lagt mærke til. Men man kunne også nævne Claus Deuleran, Jan Lööf, Robert Crumb, Gilbert Shelton, Tardi, Uderzo, Moebius, Franquin, Wasterlain, Fred, F. Ibanez, Max Andersson og Milton Caniff.
– Jeg har haft mange tegneserieåbenbaringer og får det heldigvis stadig – franske Christophe Blain er en af de nyere.
Hvis du skulle vælge én favorittegneserie, hvilken ville det så være?
– Hvis jeg lige nu og her skulle nævne en tegneserie som min yndlingstegneserie, skulle det måske være Tardis Adeles ekstraordinære eventyr. Det er i hvert fald et godt bud. Jeg kan godt lide tegneserier, der fortæller kulørte historier. Det kunne også være Daniel Clowes’ “Ghost World”.
– Jeg tænder meget lidt på tegneserier om tegnere, der er kede af, at de ikke kunne score piger, da de gik i high school, og derfor blev tegneserietegnere. Man skal blande sig selv udenom og indeni i stedet.
Hvilken tegneserie ville du ønske, du havde lavet?
– Jeg ville ønske, at jeg havde lavet Frank Kings Gasoline Alley, Winsor McCays Little Nemo in Slumberland eller Jan Lööfs Felix. Det var tre – jeg kunne ikke bestemme mig.
Nævn en tegneserie, du selv er vild med, men som du har svært ved at overbevise andre om at påskønne efter fortjeneste …
– Knud V. Larsens avisserie Dr. Merling, der holdt til i Berlingske Tidende i 70’erne. Jeg ventede længe på, at den skulle udkomme i bogform, men da den så kom sidste år, var den lidt af en skuffelse. Jeg elsker den, fordi den er så meget sig selv og et slags popkunst-mesterværk, den er bare ikke rigtig til at læse, fordi den er lidt kedelig. Men rent grafisk er det et mesterværk, eller det synes jeg i hvert fald. Det er ikke rigtig lykkes mig at få andre til at mene det samme.
Nævn en serieskaber, du har ”opdaget” for relativt nyligt, hvis ting har gjort indtryk på dig – og den tegneserie, der introducerede dig for vedkommende …
– Christophe Blains Gus and his gang. Fantastisk historie, fantastiske tegninger. De nye franske tegnere er ret gode, også f.eks. Joan Sfars “Vampire Loves”. Det er en meget løs stil, men samtidig meget gennemarbejdet og iblandet noget klassisk tegning, det kan jeg godt lide. Begge er også gode historiefortællere. Jeg er helt klart til tegneserier, der ikke er alt for patetiske og lommefilosofiske. Hvor det hele ligger mellem linjerne.
“♥ tegneserier” er en Nummer 9-interviewserie, hvor tegneseriefolk fortæller om tegneseriefavoritter. Tidligere: Peter Madsen, Jacob Rask, Peter Kielland, Silke Nedergaard, Søren Mosdal, Peter Snejbjerg, Rikke Villadsen, Henrik Rehr, Christoffer Zieler og Niklas Asker. Flere interviews følger.