Danske Palle Schmidt har med den okkulte serie, “Thomas Alsop”, fået foden inden for på det amerikanske tegneseriemarked. Her rapporterer han fra sin nyligt overståede tur til San Diego Comic Con.
Forestil dig en Bilka lørdag formiddag, parret med en bogmesse, en erotikmesse og en spilmesse. Så er du stadig ikke i nærheden af hvor stor, larmende, ildelugtende og proppet Comic Con er. Og det spilder ud over hele byen. Du kan således møde Captain America i kø i supermarkedet eller se zombier stå og spise pizza på gaden kl elleve om natten. Der er reklamer for “Constantine”, “Game of Thrones”, “The Blacklist” og andre kommende tv-shows på lastbiler der cirkler rundt som hajer, og hvert eneste lyskryds er et sandt helvede at komme igennem. Det er ikke til at sparke sig vej for mennesker.
De sidste par år har Trickster, en sideløbende event arrangeret af nogle Pixar-folk, været en fantastisk oase midt i alt det overstyrede mediegejl. Men år for år er de blevet presset længere og længere væk fra kongressen, for nu i år at have taget “en pause” – sikkert på grund af de opskruede priser i byen.
Umiddelbart lyder Comic Con jo ikke som et fedt sted at tage hen. Men som serietegner er et rent slaraffenland, fordi man simpelthen kan møde ligesindede og folk der arbejder professionelt indefor mediet. Når jeg i Danmark siger jeg laver tegneserier, så spørger folk som regel efter titler. Og hver gang tænker jeg: “Hvis jeg svarer noget andet end Garfield nu, så aner du ikke hvad jeg taler om”.
Og så er SDCC dér, hvor alle forlagene er til stede. Sidste år tog min makker Chris Miskiewicz og jeg afsted for at pitche “Thomas Alsop” og nu et år senere, har vi to numre af serien på hylderne. BOOM! Studios har taget sig godt af os, og det var fedt endelig at få nogle ansigter på navnene bag et hav af emails frem og tilbage. Især havde vi set frem til at møde vores redaktører, som vi har haft næsten ugentlig kontakt med det sidste halve år.
Alt for mange øl og alt for mange mennesker senere, sidder jeg her i Portland, Oregon, hvor familien og jeg har lagt lidt ekstra ferietid ind – samtidig med at jeg skal arbejde. Jeg har lånt et tegnebord på Periscope Studios i byen og sidder og skitser på næstsidste nummer af “Thomas Alsop”. For denne gang…
Man må sige det er blevet nemmere at arbejde “over there”, med sms, Skype, email og Dropbox tilgængelig fra en og samme dims, altid. Tidsforskellen er der selvfølgelig stadig, men i vores tilfælde er det næsten en fordel. Med Chris i New York og mig i København, er der stort set altid en fra “Team Alsop” vågen og kan reagere på Twitter eller svare på emails.
Det var en anderledes Comic Con for mig, både fordi jeg faktisk havde en bog ude. Folk lod til at kende “Thomas Alsop” og de elskede den. Og for første gang var inviteret til at deltage i panel-debatter, blandt andet “Breaking In To Comics Right Now” torsdag eftermiddag, arrangeret af BOOM! Det var en syret oplevelse at sidde oppe på scenen frem for blandt publikum, sammen med min makker Chris og folk som Frank Barbiere, Royden Lepp og Vanessa R. Del Rey. Bleeding Cool har smidt en artikel op fra panelet, den kan du læse her
I år brugte jeg ikke så meget tid på selve kongressen. Jeg lavede lidt research af forlag, og tog en hilserunde hver dag. Ellers foregik det meste netværk på diverse hotelbarer, hvor forlæggere, tegnere og forfattere slappede af efter kongressens lukketid. Så det er noget med aldrig at gå ud uden sine visitkort og sine bog i tasken – og aldrig uden sit pas, da barer i USA har det med at spørge efter ID uanset hvor gammel man er. Og som jeg ved af bitter erfaring, så er et dansk kørekort IKKE gyldig ID…
Når man bevæger sig rundt om aftenen og natten, kan man ikke undgå at lægge mærke til de mange tilsyneladende hjemløse der ligger foran kongrescentret og bagved langs havnen. Men ved nærmere eftersyn viser det sig at være gæster der ligger i kø til “Hall H”, det forjættede land hvor “all the good panels are”. Så hundredevis af kongresgængere lader altså deres hotelseng stå ubenyttet, mens de ligger og roder rundt i en sovepose for at få adgang til et “Big Bang Theory” panel eller se en trailer tre måneder før den ligger på YouTube! Jeg ved ikke hvad der er i Hall H, men det kan umuligt være værd at sove på gaden for!
Lørdag aften var jeg inviteret til at deltage i endnu et panel, i kraft af mit undervisningsarbejde på comicsforbeginners.com. Det var holdet bag Making Comics, et andet site om hvordan man laver tegneserier, der havde indkaldt et stjernehold bestående af Mark Waid, Jim Zub, Rachel Beck, Andy Schmidt fra Comics Experience, Christy Blanch – og så mig. Jeg følte mig lidt som den nye dreng i klassen. Men endnu engang var det fedt at møde nogle folk man kun havde talt med over nettet. Making Comics havde mig med i deres podcast, “Gutter Talk” – episoden kan høres her
Med “The Devil’s Concubine” fik jeg foden indenfor i den amerikanske tegneserieverden, men det er først med “Thomas Alsop” at jeg for alvor kan se en fremtid i det. Selvom de månedlige hæfter for mig føles små og slatne, er det en måde at opbygge interesse og publikum over tid, som slår enhver graphic novel af banen. Folk jeg mødte på Comic Con var enten fans af bogen eller også havde de hørt om den. Så sent som i går snakkede jeg med en tegneseriebutik her i Portland, som flippede helt ud over at jeg var en af bagmændene bag “Thomas Alsop”. “I LOVE Thomas Alsop! We push that book pretty hard actually”. Noget anden modtagelse, end den man kan få i Danmark, hvor der så vidt jeg ved kun er én butik der fører de månedlige hæfter.
Det er ikke fordi græsset nødvendigvis er grønnere herovre – men det er en større græsplæne.
Hvis du er blevet nysgerrig, så kan du læse‘Thomas Alsop: The Case of Dead Uncle’ her. Check også Thomas Alsops hjemmeside her.