”Ord fra oven” af Mette Ehlers
Letbenede tegneseriestriber, der vinder meget på charmen. Serieskaber Mette Ehlers er værd at holde øje med.
Danmark har en lang og god tradition for tegneseriestriber. Fra Ivar Gjørups politiske kommentarer i ”Egoland” til Wulffmorgenthalers anarkistiske grovheder. I det nu hedengangne blad ”Free Comics” kunne en række spirende stribetegnere boltre sig og eksperimentere, og en af disse var Mette Ehlers. Hun bidrog med ”Ord fra Oven”, en serie striber på en sides penge hver.
Striberne er nu blevet samlet, og i albummets forord forklarer Ehlers de spilleregler, hun på bedste Lars Von Trier-vis har opsat for sig selv: Improvisation og umiddelbarhed med udgangspunkt i tilfældigt valgte ord. Resultatet kalder hun selv ”en rodebule af impulsive tanker” og Ehlers erkender beredvilligt, at ”det er ofte temmeligt skidt, men rart når det fungerer”.
Det kan man da kalde ærlig snak. Og så er læseren (og anmelderen) vist advaret. For faktum er, at det ikke er alle striberne, der fungerer, men at forsøget i den grad ikke er uden charme. I striberne møder vi Ehlers’ alter ego, der sidder ved sit skrivebord og kæmper med den næste stribes tilblivelse. I samme lokale sidder der en kæmpestor og (sjovt nok) kæderygende cigaret, der er ligeså mavesur, som Ehlers-figuren er glad og sød. Alligevel er disse to åbenbart venner og drager endda på road trip sammen.
Ehlers lader både virkelige og fiktive figurer dumpe ned i striberne på må og få. Hun får besøg af alle fra Clement Kjersgaard og Aqua til tegneseriefigurerne Frida og palindromet Otto, som Ehlers til lejligheden låner af Anders Brønserud. Det er rablende, spontant og balancerer imellem det platkomiske og satiren. Ofte spiller Ehlers selvbevidst på den såkaldte jyske naivitet.
Som læser kunne man godt ønske sig, at man grinte lidt mere, men til gengæld har man været i sjaskcharmerende selskab i en halv times tid. Ehlers tegnestil er enkel, karikeret og udtryksfuld, og hendes hovedperson er såre sympatisk, især hvis man forestiller sig, at hun taler med en jysk dialekt. Det virkede i hvert fald for denne anmelder.
Mette Ehlers har også begået historien ”Citronblå” i antologien ”SPRIT. Nye Talenter”. Den historie er noget mørkere og overraskende grum, så der er al mulig grund til at tro, at der vil komme interessante ting fra hende i fremtiden. Om hovedpersonen i ”Ord Fra Oven” og hovedpersonen i ”Citronblå” er den samme figur, er ikke til at vide, men det er interessant at lege med tanken. Hvis Ehlers kan blande fortidstraumerne og mørket med letheden og legesygen, kan det faktisk blive rigtigt godt.
Samlingen skal dog bedømmes som et selvstændigt værk, og som sådan er den lidt famlende og ufokuseret, men fyldt med gåpåmod og energi. Mette Ehlers har med den lille samling fortjent sin plads ved bordet sammen med de andre danske stribetegnere.
Michael Lindal Andersen
Karakter: 3/5
Værkets Titel: Ord fra oven
Forlag: Forlaget Forlæns
Forfatter/tegner: Mette Ehlers
Farve og form: farve og softcover
Sidetal: 30 sider
Pris: 46 kr. fra forlaget
ISBN: 978-87-91611-21-6
Udgivelsesår: 2010
Udgivelsesland: Danmark