Anders Brønseruds samlede OTTO-værker er et godt grin og masser af eksistentiel angst samlet i én sort/hvid mursten af en tegneserie.
Jeg mødte først Brønseruds OTTO-karakter i ”Free Comics”-bladene, da jeg gik i gymnasiet i de tidlige 00’ere. Dengang grinede jeg og kammeraterne altid højt af de ordløse striber om palindromet Otto, der altid formåede at pille verden lidt fra hinanden i sekvenser af fire billedrammer.
Der var noget dragende nihilistisk over Ottos pludselige voldsudbrud eller absurde løsninger på problemer, som vi godt kunne lide, men som jeg egentlig forestillede mig at være vokset fra i dag.
Nu, når jeg sidder med forlaget Forlæns’ udgivelse af Brønseruds samlede OTTO-værker, “OTTO IN TOTO”, der (tilsyneladende) kronologisk fortæller Ottos historie gennem imponerende 415 striber – nu kan jeg se, at Otto er meget mere, end jeg fik øje på dengang i gymnasietiden.
Det, der springer allermest i øjnene, er hvor stærk OTTO er som koncept. Der går kun tre striber, før han eksisterer og agerer på siden på samme måde, som han gør i samlingens allersidste stribe, og han fornyer sig faktisk ikke ret meget undervejs. Det er en styrke, for det tillader Brønserud at skrue på alle de små parametre og mikro-variere sine punchlines, så de bliver skarpere. Det kan man for eksempel se i historierne om Ottos kæledyr: Først er der en stribe, hvor han ikke kan finde sin hund og kanariefugl, og det viser sig, at de er taget på roadtrip uden ham. Så, tre striber senere, går de første tre billeder af Ottos eftersøgning stort set igen, men i fjerde billede er det manden med leen og ikke kanariefuglen, hunden er ude at gøre landevejene usikre med.
Brønserud og Otto bliver altså lige så stille bedre til at ramme den dystre, angste eksistens-kerne i den enkelte stribe, som er seriens største styrke. Det er stærkere nogle steder end andre, som når Otto skal i den elektriske stol (et tilbagevendende motiv) i en af de senere striber. Han benådes, men kun for at sidde i samme stilling i lænestolen hjemme foran fjernsynet – som var det lige så meget en dødsdom som den, han lige var sluppet fra. Dén stribe spejler i øvrigt en ukarakteristisk oprigtig stribe langt tidligere i forfatterskabet, hvor Ottos computer går i stykker og han går ud i skoven og nyder livet.
Otto er nemlig et meget ensomt palindrom, som man føler med i alle hans forsøg på at agere i en fuldkommen absurd verden. Det, som fik mit gymnasiejeg til at grine, og som lignede en veltegnet fuckfinger til alle de lykkelige slutninger, ligner i samlet stand mere et ambitiøst anklageskrift mod absurditeten i tilværelsen, som den er. Det er stadig både skævt og sjovt, men der er også en alvor og eksistentiel angst over projektet, når man læser det i sin helhed – og det vil jeg anbefale alle at gøre.
Karakter: 5/6
Værkets titel: OTTO IN TOTO
Forfatter: Anders Brønserud
Tegner: Anders Brønserud
Forlag: Forlæns
Form: Hardcover, 418 sider i sort/hvid
Vejledende pris: kr. 298
Udgivelsesår: 2015