Med ”Frances” 1-3 har svenske Joanna Hellgren skabt en ambitiøs og lavmælt tegneserieroman om kærlighed og tab, og om at finde sig selv i en verden, der ikke byder én velkommen. Tegnet i en dirrende, egensindig blyantsstreg.
”Frances” del 1 starter med slutningen. Frances far er død. Og begyndelsen. Ada henter Frances.
Pigen Frances er 7-8 år og vokset op alene med sin far. Men nu er faren død, hun skal bo i byen med sin ukendte faster Ada og sin ubehagelige, senile farfar. Den egensindige drengepige Frances og den kuede, skabslesbiske Ada fascineres begge af naboen, boheme-forfatterinden Louise, der klædt i 1920’er-mode à la garçonne går ture i kvarteret med sine mynder.
Frances knytter sig langsomt til de to kvinder, og Ada og Louise indleder et forhold. Men de skrøbelige, nye relationer udfordres af normalsamfundets normer, personificeret i Frances’ anden faster, den bigotte Anne, og hendes kønne, ondskabsfulde tvillingedøtre.
”Frances” del 1 er en rørende og stramt fortalt lille indietegneserie, båret af Hellgrens fine streg og kærligheden til det Tove Ditlevsen kaldte ”de umuligste børn. De som ingen holder af og ingen kan forstå.”
Men så åbner historien sig op. Mens vi stadig følger Frances, Ada og Louise i nutidssporet, fortælles sideløbende i ”Frances” del 2 om, hvordan Frances’ unge forældre mødes og får Frances. Romantikeren August er flygtet fra det bedre borgerskab og sin dominerende far; kyniske Ester søger sin egen flugt fra et liv som husmor i arbejderklassen, og her passer en uønsket teenagegraviditet ikke ind i flugtplanerne. I ”Frances” del 3 fortælles videre om Frances’ opvækst alene med August, der ofte må rejse væk fra sin datter for at finde arbejde. Efter første del ved man jo, hvordan det vil gå: moren vil forsvinde og faren dø. Men det tager intet af historiens lavmælte intensitet, tværtom. De uafvendelige tragedier forstærker kun oplevelsen af historiens nu.
Hellgren viser pigemuskler, og serien om Frances vokser ude af arthousehammen og forvandler sig til en stor nordisk fortælling, en alment genkendelig historie om kærlighed og tab, om at blive forladt, og om at finde sig selv i en verden, man ikke føler sig tilpas i.
Men stadig fortalt med Hellgrens sensible sans for små detaljer og tavse øjeblikke, og tegnet – og skrevet! – i en blyantstreg, der som hendes hovedpersoner er på én gang egensindig, skrøbelig og modig af nødvendighed, snarere end af vilje.
Det er et køligt, spinkelt, nordisk landskab, Hellgren fremmaner, og som tegner skylder hun – som de danske Rikker Villadsen og Bakman – mere til illustration og billedkunst end klassiske tegneserier. Men som fortæller mestrer hun fra første side at fortælle i tekst og billeder. Her er på én gang en sikkerhed og et mod, en traditionsbevidsthed og en vilje til at give lavmælt los, der ellers hører de alderstegne mestre til. Hun balancerer den nordiske tristesse med tør humor, lader ofte læseren se verden gennem hovedpersonernes øjne, og de smukke helsidetableauer, der indleder de forskellige scener, sætter en poetisk, indadvendt og urolig tone for værket.
“Frances” er båret af stærk outsider-solidaritet. Hovedpersonerne passer ikke ind i normaliteten, og kæmper med at skabe sig rum, de kan være og ånde i. De er spinkle, ofte tavse figurer med sjæle i stædige, skrøbelige oprør. De bevæger sig i udkanten af samfundet og søger forsigtige alliancer med hinanden. Joanna Hellgren tegner dem på én gang skarpt op og fylder dem med sin blyants tværede liv og nuancer. Hun har et skarpt blik for et stramt samfunds normalitetsbegreber og det små markører, der stemmer os indenfor eller udenfor. Samtidig løber en feministisk dagsorden gennem serien. Ada, der må skjule sin homoseksualitet, og forfatterkæresten, der er åben og må tage sine slag for det. Frances mor, der ikke kan få en abort, og vælger det forbudte, at forlade sit barn.
Prædikende bliver det aldrig. Her hersker fortællingen, personerne og billederne over moral og politik. At læse de små 400 siders tegneserie, der udgør “Frances” del 1-3, er at lære nye mennesker at kende, og at blive berørt, nogle gange ganske voldsomt, af deres liv. Det er den store, stille nordiske grafiske roman, der folder sig smukt og uroligt ud.
Karakter: 5/5
Titel: Frances del 1, del 2 og del 3
Forfatter/tegner: Joanna Hellgren
Forlag: Galago
Farve og form: Softcover, S/H
Sidetal: hhv. 96, 128 og 160 sider
Pris: 125 kr. pr styk.
ISBN: 97891-7037-481-4 / 978-917037559-0 / 9789170376627
Udgivelsesland og år: Sverige, 2009, 2010 og 2012