Anne Franks dagbog - graphic diary
1900-tallets mest berømte dagbog får fantastisk nyt liv via tegneserie-mediet med makkerparret Ari Folman og David Polonskys Anne Franks dagbog – Graphic Diary. Den er et værdigt companion piece til den berømte bog.
Anne Franks dagbog er et af de mest betydningsfulde værker fra det sidste århundrede og et meget personligt vidnesbyrd om de forfærdelige jødeforfølgelser under Anden Verdenskrig. Det er samtidig også en fortælling om den purunge pige Anne, der sammen med sin familie måtte gå under jorden i Amsterdam, Holland i 1942. Annes liv endte alt for tidligt i en alder af blot 15 år, da hun og hendes søster Margot døde i en tysk koncentrationslejr i Tyskland i året 1945.
Moren Edith Frank-Holländer døde samme år i en polsk koncentrationslejr, og faren Otto Frank var den eneste fra den lille familie, der overlevede.
Otto arvede Annes dagbog og sørgede for, at den blev udgivet som den bog, man kender i dag. Siden har den været omsat til teater og film. Havde Anne Frank overlevet Holocaust-helvedet dengang, ville hun have været fyldt 90 år i år. Nu har manuskriptforfatter, instruktør og producent Ari Folman og illustrator David Polonsky omsat de berømte ord til tegneserie-mediet i form af Anne Franks Dagbog – Graphic Diary. Makkerparret er kendt for deres unikke animationsfilm Waltz with Bazir, som de vandt mange filmpriser for. For tiden planlægger Folman at lave en animeret film om Anne Franks korte liv.
Jeg må tilstå, at jeg har aldrig læst selve bogen, som trods Franks tragiske skæbne er kendt for at have en ukueligt humoristisk tone. I efterordet til sidst i tegneserien nævner Folman, at han i sin bearbejdning af teksten ville bevare netop de kvaliteter. Man mærker virkelig, at dette er passionsprojekt og et kærlighedsbrev til Anne Franks geni. Tegneserien bliver ikke kaldt Anne Franks Dagbog – Graphic Diary for ingenting. For Folman har virkelig bevaret dagbogsformattet hele vejen igennem, så man hele tiden oplever livet set gennem Annes øjne.
David Polonskys streg er dybt charmerende at se på, uden at det går ud over alvoren i den historiske baggrund.
Han har tidligere illustreret værker for både børn og voksne og her føles det som om, at han trækker på sine erfaringer fra begge målgrupper. For han holder visuelt fast i at skildre Anne og hendes omgivelser med naive streger, men bevarer mørket i de situationer, hvor det ser sort ud for den jødiske familie. Særligt original er Polonskys håndtering af Annes drømme, mareridt og fantasier, som er så omfattende, at de får lov til at fylde to sider, så man virkelig kan studere de mange detaljer. Når man tidligere har set gamle fotografier af Anne og familien, så er det imponerende at se, hvordan Polonsky har bevaret de karakteristiske ansigtstræk fra dem i sine smukke tegninger.
Polonskys farvelægning er sublim. Forgrunden er ofte holdt i faste streger, mens baggrunden er malet. Nogle af tegneseriens sider er dedikeret til de mange passager fra selve dagbogen i ren prosatekst, men der er altid tilknyttet en illustration, der understreger ordenes betydning. Nu hvor Forman vil lave en film ud af tegneserien, kan man kun håbe, at Polonsky følger med til levendegørelsen af sine tegninger, sådan så den lyriske billedside bliver bevaret på film.
Ovenpå den smukke grafiske gengivelse af Anne Franks dagbog, så burde jeg virkelig tage mig sammen og læse forlægget. For den er en vigtig reminder om et af de mørkeste kapitler i menneskehedens historie som oplevet af en uskyldig stemme. Selve tegneserieudgaven er et værdigt companion piece til bogen og sætter nye billeder på Annes liv, som nye generationer kan få glæde af.