Vinderne af PING-priser har nu været på scenen i Lille Vega i København til endnu en hyggelig aften i tegneseriens vidunderlige tegn. Se vinderne her og læs juryens begrundelser.
Der var masser af glade mennesker både på scenen og i salen, da Brian Mørk ledte showets gang til uddelingen af Pingprisen. Nogle var selvfølgelig mere glade end andre, og her kan du se hvem:
BEDSTE DANSKE TEGNESERIE – “Tusindfryd” af Signe Parkins
Juryens begrundelse:
Signe Parkins’ Tusindfryd markerer en velkommen og velforløst poetisk tilgang til tegneserieformen. Sproget er aldeles blomstrende, fuld af dristige rimdannelser og overraskende ordsammensætninger. Her rimer Magritte på pomfrit.
Samtidig er værket en visuelt frapperende runddans med talrige billedlige allusioner, hvor snurretoppede heksehatte spejler sig i svimlende bjergtinder og kameler med pukkelpatter.
Signe Parkins vender kækt alle kønskonventioner på hovedet idet hun tager Rene Magrittes berømte pibe i munden og hans dystert formummede og kjoleklædte mandeskikkelse ved hånden. Der er et særligt fokus på kroppens åbninger og hvad der går ind og ud af den, og vi bliver mindet om, at passion både betyder lidenskab og lidelse.
Tusindfryd er en sindsoprivende sanserapport fra de indre gemakker. Den er en fest for både øjet og øret, som bobler af poetisk overskud. På én gang formfuldendt og formsprængende spænder den tegneserien til sit yderste, og det har den rigtig godt af. Tusindfryd er uden tvivl årets bedste danske tegneserie.
BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE PÅ DANSK: ”Fremtidens araber 3: En barndom i Mellemøsten (1984-1987)” af Riad Sattouf
Juryens begrundelse:
Riad Sattoufs erindringskrønike ”Fremtidens Araber” er blevet sammenlignet med Marjane Satrapis ”Persepolis”, og her i tredje bind kan værket bære denne ære.
Det komiske i den naturlighed hvormed faren kan heppe på de store helte Gadaffi, Hussein og al-Assad er nu i højere grad blevet afløst af et mere direkte møde med konsekvenserne af de politiske situationer i 1980’ernes Mellemøsten.
Gennem den nu skoleklare Riad ser vi både det triste, det voldsomme og det smukke i den hårde hverdag der møder familien i den lille syriske landsby. Båret frem af Sattoufs yderst velsmurte cartoon-maskine, bliver absurditeterne ikke så meget filtreret som de bliver forstærket. Og det er hårdt at læse om stolte, udsultede børn der under ramadanen bliver slået af skolelæreren så de nærmest besvimer.
Fremtidens Araber har fået enorm succes og har skabt meget debat. Med bind tre er det også vokset til at være det mesterværk vi havde håbet på.
BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE: “My Favorite Thing is Monsters ” af Emil Ferris
Juryens begrundelse:
Det handler om monstre.
Og om seksualitet, holocaust, kunsthistorie, racisme og identitet. Det er en detektivshistorie, en samfundskrønike, et familiedrama.
Det er fortalt, som kun en tegneserie kan fortælle, med en pige der er tegnet som et monster i en menneskeverden og en fuldstændig symbiose mellem tekst og billeder, og alligevel ligner det ikke nogen anden tegneserie.
Først blæses du omkuld af det helt enorme ambitionsniveau i ”My Favorite thing is monsters”, tegnet af den 53-årige kvindelig tegneseriedebutant Emil Ferris. Og så bliver du revet itu af hendes hjerteskærende fortælling om pigen Karen, der ser sig selv som et monster.
Det er voldsomt velfortjent at ”My favorite thing is monsters” får Pingprisen som bedste internationale tegneserie.
BEDSTE BØRNE/UNGDOMSTEGNESERIE: “Mira” af Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøj
Juryens begrundelse:
”Mira” skildrer på en rigtig fin måde det svære ved at være næsten-teenager. Gennem Miras øjne oplever man problemer i pigeliv som var man der selv: konflikter mellem venner, spørgsmålet om man er gammel nok til at have en kæreste, og den pinlige mors skiftende kærester.
Det er en tegneserie for de halvstore børn, der fylder et hul, der længe har været i tegneserieverdenen for aldersgruppen. Og de voksne kan sagtens læse med – man griner hele vejen!
BEDSTE DANSKE DEBUT: “Hver dag starter det forfra” af Line Kjeldsen Jensen.
Juryens begrundelse:
Hvad gør man, når man står alene med to skrigende børn, dag efter dag, nat efter nat, mens brysterne bliver længere og længere og poserne under øjnene efterhånden ligner dræbersnegle?
Strategierne er mange, men Line Kjeldsen Jensen har valgt at bruge tegningen som livlinje, og det gør hun fremragende.
Line Kjeldsen Jensen får vendt de åbenlyse faldgruber inden for den autofiktive genre til en feministisk kærlighedserklæring til både børn og mand: Med tegningernes naivisme, præcise skrøbelighed og store humor rammer hun plet og tager magten tilbage. Der er tale om næsten ikoniske situationsbilleder af livet i småbørnsfamilien. Stort tillykke!
BEDSTE DANSKE NETTEGNESERIE: “Mum” af Nilas Røpke Driessen
Juryens begrundelse:
Mor er den bedste i verden. Det ved alle, men den mor vi møder i Nilas tegneserie, frisk fra cyberspace, er alt andet end “moderlig”. I en stram, enkel, men ikke simpel stil fortæller Nilas R, Driessen en opbyggelig lille fabel om hvordan man IKKE skal opdrage sine børn. Så tillykke med Pingprisen og så er det bare med at komme i gang med næste værk. DET SIGER MOR!!!
ÅRETS JOURNALISTISKE TEGNER: Christoffer Zieler
Juryens begrundelse:
Traditionel satiretegning er en aggressiv kunstart med en kritik af nogen eller noget. Zieler bruger i stedet tvivlen og dobbeltheden som centrum for små fortællinger.
Det er virkelige mennesker der taler i han tegninger. I hvert fald er sætningerne så ægte og dagligdags at det gør ondt, og tegningerne leverer altid en tragt der forskyder og underliggør meningen. Det kommer sig af, at Christoffer Zieler er en satiretegner der også er skribent. Og en overordentlig dygtig én af slagsen. Han viser os hvad vi danskere taler om når vi ikke ved hvad vi snakker om. Som Bo der prøver at rim-snyde sig vej gennem metoo-fælderne.