29. november afholder Center for Børnelitteratur et seminar om tegneserier for undervisere, bibliotekarer og andre formidlere. Graphic novels er også for børn, lyder en af pointerne.
Tegneserien har gennemgået en rivende udvikling i de seneste par årtier. Sideløbende er mediets folkelige gennemslagskraft dalet, så det i dag ikke syner af alverden på gennemsnitsdanskerens horisont. Men tegneserier har nogle oplagte styrker rent pædagogisk, mener Center for Børnelitteratur. Derfor tilbyder de 29. november interesserede undervisere, bibliotekarer og andre interesserede et lynkursus i moderne tegneserier.
– Det er vores indtryk, at der efterhånden er et stort skel mellem børn og voksne, når det kommer til tegneserier. Børnelitteratur er jo et kæmpestort felt, hvis man anskuer det bredt, og det er svært at holde sig orienteret om alt. Desuden har mediet gennemgået en voldsom udvikling de sidste tyve år. Seminaret handler derfor om at oplyse om især manga og graphic novels. Jeg tror, at mange er interesserede i at forstå, hvorfor manga har fascineret så mange børn. Der er formentlig flere, der har stiftet bekendtskab med graphic novels end med manga, men måske tænker de, at graphic novels kun er for voksne. Her kan seminaret forhåbentlig pege i en anden retning, forklarer Marianne Eskebæk Larsen, videnskabelig assistent på Center for Børnelitteratur.
Seminaret afholdes på Aarhus Universitet og byder på oplæg fra Nummer 9s Rikke Cortsen, der fortæller om graphic novels, mens den svenske tegneserieekspert Fredrik Strömberg tager fat på tegneserier og pædagogik og tyske Bernd Dolle-Weinkauff forklarer “The fascination with manga”. Til sidst kigger Peter Madsen forbi og beretter om sit arbejde på Valhalla. Formålet med dagen er at friste deltagerne til at brug tegneserierne i deres arbejde:
– Jeg håber, at desto mere oplyste, folk er omkring tegneserier, desto mere tilbøjelige vil de være til at bruge det i undervisningen, tilbyde det til lånere osv. Undersøgelser tyder på, at tegneserier især appellerer til drenge og unge med indvandrerbaggrund. Da vi samtidig ved, at sidstnævnte tilhører gruppen af såkaldt svage læsere, er det oplagt at inddrage tegneserier noget mere, mener Marianne Eskebæk Larsen.