Den anerkendte japanske animator Satoshi Kon døde sidste uge af kræft i bugspytskirtlen. Som filminstruktør efterlader han sig et spektakulært og stærkt personligt værk bestående af filmene Perfect Blue (1997), Millenium Actress (2001), Tokyo Godfathers (2003) og Paprika (2006), samt TV-serien Paranoia Agent (2003). En femte spillefilm, The Dream Machine, var næsten færdiggjort og vil få premiere i 2011.
Kon blev født på Hokkaido, han blev uddannet i visuel kommunikation fra Musashino Art University i Tokyo. Mens han stadig var studerende tegnede han diverse serier, bl.a. til magasinet Young. Han fungerede bl.a. som assistant for Katsuhiro “Akira” Otomo og indgik et samarbejde med Mamoru “Ghost in the Shell” Oshii, der aldrig blev til noget.
Hans først arbejde som animator var på filmen Katsuhiro Otomo og Hiroyuki Kitakubos Roujin Z (1990), til hvilken han tegnede baggrunde og han bidrog med manuskript til en af segmenterne i Otomos Memories (1995). Otomo hjalp ham til at opnå en kontrakt på sin egen debutfilm, den hitchcock-agtige, psykologiske thriller Perfect Blue.
Filmen vakte opsigt for sin udpenslede vold og paranoide stemning, men lige så meget for sin raffinerede psykologiske skildring af en hovedperson, der taber sin identitet og virkelighedsfornemmelse. Den satte nye tematiske og fortælletekniske standarder for japansk animation og Kon raffinerede sin subtile tilgang til det psykologiske i sine følgende film, der genremæssigt var enormt varierede. Hans hovedværk er Paprika, der iscenesætter en række indlejrede drømmescenarier på visuelt frapperende og konceptuelt sofistikeret vis. Filmen blev godt modtaget ved premieren og står i dag som en nyklassiker.
[/caption