”Bandekrig 145” af Jens Lapidus og Peter Bergting.
Den svenske succesforfatter Jens Lapidus debuterer som serieskaber med ”Bandekrig 145”, en hårdkogt beretning om uforsonlige fejder i Stockholms grå ghettoer.
I Sverige går Jens Lapidus’ kriminalromaner som varmt brød. Forsvarsadvokaten fra Stockholm kender sit stof indefra, og det forlener hans bøger med en særlig aura af autenticitet. Senest har debuten ”Snabba Cash”, første bind i Lapidus’ ”Stockholm Noir”-trilogi, dannet basis for en succesfuld spillefilm.
Det er sandsynligvis også derfor, forlaget Modtryk har forsynet ”Bandekrig 145” med undertitlen ”Stockholm Noir”. Faktisk har Lapidus’ tegneseriedebut intet med hans succesromaner at gøre, der er tale om et helt nyskrevet værk visualiseret af den svenske serietegner Peter Bergting. Emnet: Multietnisk bandekrig i det sydlige Stockholm – postnummer 145.
I centrum for begivenhederne står bandemedlemmet Mahmud, der tørster efter action, hans søster Jivan, som bliver offer for en voldtægt, og strisseren Hägerström, der prøver at passe sit arbejde.
En af Jivans voldtægtsmænd er ”connected”, så da Mahmud tager hævn, bliver Stockholm midtpunkt for en bandekrig mellem arabere og eks-jugoslaver. Beskrivelserne af træfninger, hævnaktioner og uskyldige ofre minder om noget, vi kender fra Nørrebro og omegn. Men i længden er bandekrig skidt for både forretningen og fordøjelsen, i hvert fald i Stockholm, hvor parterne efter et par måneder nærmer sig en indbyrdes forståelse.
I taksigelserne bagerst i bogen kvitterer Bergting for ”et sejt samarbejde” med Lapidus, ligesom forfatteren har fundet plads til et rosende: ”Peter – du er sej”. Parløbet har fungeret, fornemmer man, men resultatet er ujævnt.
Lapidus fortæller primært sin historie gennem tekstkasser med figurernes dagbogs-agtige ”voice overs”. Forsvarsadvokatens prosa synes at mistrives med de små firkanters snævre rammer, og ekspositionen overstås i rekordfart. Eksempelvis da vi første gang møder Hägerström, der præsenterer sig som ”arbejdsnarkoman, enspænder, opklaringsgeni … En far, der er faret vild.”
For selvfølgelig har strisseren lig i lasten, det skal til i moderne krimier. Men kvalerne i privaten bliver aldrig vedkommende, selvom Lapidus beskriver dem med stor patos.
Hägerströms personlige problemer er især svære at engagere sig i, fordi han er en kliché. Bergting har svært ved at besjæle strømerens sammenbidte fjæs med menneskelighed, og Lapidus’ dialog er mestendels klodset. Måske bærer den sparsomt kommaterede oversættelse en del af skylden: Vendinger som ”laver du sjov?” emmer ikke ligefrem af virkelighedsnært hverdagsdansk. Så havde ”tager du pis på mig?” klinget mere overbevisende.
Illustrator Bergting slipper både godt og skidt fra sin del af opgaven.
Farvelægningen er stilsikker og stemningsfuld, og når ”Bandekrig 145” præsenterer sig bedst, kommer man til at tænke på Sean Phillips’ arbejde på Ed Brubakers glimrende krimiserie Criminal. Både enkeltbilleder, sider og opslag er generelt velkomponerede, ligesom bilerne er kærligt udført. Omvendt er anatomien til tider helt skæv. Detaljerede ansigter placeres oven på klumpede, uformelige kroppe, og Bergting har det svært med de mere actionprægede sekvenser.
”Bandekrig 145”s væsentligste kvalitet er og bliver dog dens troværdighed.
Man fornemmer – eller tror i hvert fald på – at Lapidus kender de her miljøer og forstår, hvordan de fungerer. Tegneserien bliver dermed et indblik i en lukket verden på kant med velfærds-Skandinavien, og som sådan fængsler den fra start til slut. Havde den været lidt bedre fortalt og lidt strammere struktureret, ville den få en klokkeklar anbefaling med herfra. Nu bliver konklusionen noget lunken:
Hvis en blegnæbbet svensk pendant til Criminal lyder tiltalende, så giv ”Bandekrig 145” en chance.
Erik Barkman
Karakter: 3/5
Værkets Titel: Bandekrig 145
Forlag: Modtryk
Forfatter/tegner: Jens Lapidus / Peter Bergting
Oversætter: Niels Lyngsø
Farve og form: farve og softcover
Sidetal: 168 sider
Pris: 179,95 kr.
ISBN: 978-87-7053-379-9
Originalt udgivelsesår: 2009
Aktuelt udgivelsesår: 2010
Originalt udgivelsesland: Sverige
Aktuelt udgivelsesland: Danmark