På årets Angoulême-festival, der som bekendt havde Art Spiegelman som præsident, lå der rundt omkring i nogle af alternativteltets stande en tegneserie med titlen Katz, der til forveksling lignede Spiegelmans berømte Maus, med den mindre forskel at alle figurerne, hvad enten de i originalen fremstod som mus, grise eller andre dyr, var tegnet med kattehoveder!
Det lille Belgiske forlag Le Cinquième couche, der distribuerer Katz er blev for nylig sagsøgt for brud på ophavsretten af Maus’ franske udgiver, forlagsgiganten Flammarion. Den anonymt producerede Katz er nemlig en tro kopi af den franske udgave a Maus bortset fra de omtegnede dyrehoveder.
Ideen med tegneserien er, i følge den anonyme ophavsmand og hans kompagnon, forlægger hos Cinquième couche Xavier Löwenthal, på flere niveauer at stille spørgsmålstegn ved kunstnerisk ophav. For det befinder bogen i kraft af kattetegnerens anonymitet og brug af Spiegelmans værk i en kreativ gråzone mellem originalt kunstværk og plagiat, men også mellem ophavsretsbeskyttet værk og frisat ytring.
Derudover er bogen et indlæg i den debatten omkring Spiegelmans berømte valg af forskellige dyrearter i afbildingen af hhv. jøder, tyskere, polakker og andre nationaliteter og identiteter. Et af de gennemgående kritikpunkter mod dette koncept er, at det naturliggør nazisternes udryddelspolitik ved rent faktisk at vise en artsforskellighed mellem tyskerne og jøderne, og alle de andre befolkningsgrupper, der optræder i bogen. Modsat er bogen blevet beskyldt for antisemitisme og for at banalisere Holocaust.
Löwenthal står ved udgivelsen, men siger at han har måttet acceptere Flammarions krav fordi hans forlag ikke har råd til at føre sagen mod dem. Han er således gået med til at destruere de resterende eksemplarer af bogens oplag på 800.
Hvad Spiegelman selv mener om affæren melder historien intet om.
Læs den canadiske tegneseriekritiker Bart Beatys kommentar til historien her. Læs de stærke meningsudvekslinger om Katz i bogens dertil indrettede internetforum.