I fredags, få dage før den sag den store amerikanske tegneserieskaber Jack Kirby’s familie havde anlagt mod hans tidligere arbejdsgiver Marvel Comics, i dag have været prøvet ved den amerikanske højesteret, indløb nyheden om, at de stridende parter havde indgået et forlig.
Det vides ikke hvad forliget indeholder og hvad det kommer til at betyder for Kirbys (1917-1994) efterkommere hvad angår kompensation for Marvels brug af de figurer og koncepter, han sammen med Stan Lee og andre skabte for Marvel i tresserne — herunder Iron Man, Hulk, the Avengers, Fantastic Four og the X-Men — endsige, om der er indskrevet en decideret ophavsretlig interesse i samme for familien. Som det så ofte forholder sig med sådanne forlig, er detaljerne nemlig fortrolige.
Iagttagere har påpeget, at forliget må have været særdeles fordelagtigt for familien, da de ikke havde det store at tabe ved at få sagen prøvet ved den amerikanske højesteret. For Marvel og deres ejere i Disney, derimod, var sagen en sten i skoen med stigende gene og dårlig PR til følge, så de har tydeligvis gerne ville lukke den uden at tage chancen.
Som tidligere rapporteret på Nummer9, fik familien i 2011 afvist deres sag ved den føderale domstol in New York. Deres sag afhang af, hvorvidt Kirbys arbejde for Marvel i hans mest kreative periode i tresserne kunne defineres som såkaldt “work-for-hire” (altså bestillingsarbejde uden krav på ophavsret) eller ej. Argumentet var, at der ingen kontrakter eller andre skrevne beviser på, at Kirby arbejdede under sådanne forhold, eksisterede fra perioden.
Familiens appel til højesteret var et forsøg på at få stadfæstet, at den konvention der opstod i tresserne omkring hvorledes ophabsretten til ideer udviklet under “work-for-hire”-princippet tilfaldt arbejdsgiverne, opstod på arbitrært og i sidste ende grundlovsstridigt grundlag. Deres chance for at få dette stadfæstet af det amerikanske samfunds øverste juridiske instans var muligvis ikke store, men den var der.
Selvom vi ikke kender deltajerne, må forliget anses som en sejr for Kirby-familien og for deres advokat, Marc Toberoff, som klarede de lignende sager han sideløbende førte for arvingerne efter skaberne af Superman, Jerry Siegel og Joe Shuster, væsentlig dårligere.
Det er et tilsyneladende punktum i en sag, der i den grad er kommet til at stå som en symbol på den amerikanske tegneserieindustris udnyttelse af sin arbejdskraft og den usædvanligt skæve fordeling af de millardindtægter den i løbet af trekvart århundrede har genereret.
Link: Dokumentation fra USAs højesteret.