Supertalentets eventyr-inspirerede gyserfortællinger er i særklasse, mener Nummer 9-redaktør Erik Barkman.
Da horror-tegneserien His Face All Red op til Halloween 2010 gik sin sejrsgang på alverdens websites, blogs og sociale medier, blev Emily Carroll fra den ene dag til den anden et af tegneserieverdenens varmeste nye navne. Den animatoruddannede serieskaber med den på én gang løse og polerede streg kunne noget med at skabe stemninger med ord og tegninger, der var til at få øje på.
Året efter fulgte Margot’s Room, der demonstrerede samme fascination af klassiske eventyr og Edgar Allan Poe’sk synd- og skyld-tematik som ”His Face All Red”. Og til Halloween i år kom så Out of Skin, et mesterligt punktum for trilogien.
Fælles for alle tre fortællinger er plot så enkle, at de næsten ikke er der. En udåd bliver begået, med mere eller mindre forståelige bevæggrunde, og afregningen falder ubarmhjertigt. Fascinationen ved at følge de fiktive figurers færden væk fra dydens sti afløses af lettelsen ved at se en form for retfærdighed ske fyldest. Mere arketypisk kan det dårligt blive. Men Emily Carroll forløser sine klassiske kortfortællinger så overrumplende ekvilibristisk, at det risler én koldt ned ad ryggen.
Hvad er det, Carroll kan? Først og fremmest er hun fantastisk dygtig til at aktivere læserens fantasi. Alle tre fortællinger starter med en slags gåde, som første linje i “His Face All Red”: “This man is not my brother”. Et andet eksempel er digtet i starten af ”Margot’s Room”, en slags indholdsfortegnelse til fortællingens fem kapitler:
First he gave me flowers
& second I made her a doll
But third he’d be gone for hours
& fourth we hit a wall
LASTLY THERE WAS BLOOD
Betydningen er dunkel og skiftene i personlige pronomener bevidst forvirrende, og den læserens nysgerrighed kommer på overarbejde: Hvem er han? Hvem er hun? Og hvis blod refereres der til? Bevidst eller ubevidst begynder man at danne sig en række forventninger til fortællingen, som Carroll så kan lege virtuost med, indtil begivenhederne antager monstrøse dimensioner i éns bevidsthed. Til sidst svinger serieskaberen øksen: Slutningen af ”His Face All Red” er det måske mest berømte eksempel på hendes uforlignelige timing – inklusiv elegant udnyttelse af vertikalt scrollende web-sider – men det er langt fra enkeltstående.
”Out of Skin”, trilogiens punktum, demonstrerer til overflod en anden af serieskaberens styrker: Usigeligt creepy billedmetaforer.
Historien er den enkleste af dem alle. En enlig kvinde, der bor i en skov, finder ”half a dozen, maybe more” kvindelig begravet nær sit hjem. Hun lukker hullet, men de døde kvinder hjemsøger hende på stadigt mere fantasifulde måder, til hun tvinges til at forholde sig til deres skæbne. Et træ vokser op ad graven. Spøgelser banker på vores hovedpersons dør. Til sidst er hele huset gennemsyret af død på måder, der får det til at vende sig i maven …
Det overnaturlige er hos Carroll – som så mange andre horror-forfattere – en metafor for hovedpersonernes skyld, sorg og skam. Men hun har en sjælden evne til at visualisere det med en kraft og fantasifuldhed, som er følelsernes intensitet værdig.
Figurtegningerne er meget tidstypiske og minder lidt om Kate Beatons, og den digitale farvelægning er velafstemt, effektfuld og organisk. Det kan være smukt og trygt at se på. Når Carroll skruer op for gotikken, antager hendes billedunivers omvendt en stemningsmættet, mareridtsagtig intensitet. Den visuelle kontrast mellem det cartoony udtryk og de lurende rædsler, uskylden og ondskaben, er sammen med den mådeholdne brug af animation i enkelte billeder Carrolls tredje es i ærmet – og en afgørende del af serieskaberens imponerende helstøbte udtryk.
Til juli næste år kommer ”Through the Woods”, en samling kortfortællinger holdt i samme stil og tone som de tre nævnte (forsmag). Men kun ”His Face All Red” vil gå igen fra Emily Carrolls hjemmeside, så der er al mulig grund til at dykke ned i arkiverne, mens vi venter på de døde træer.
“Webgodter” er årets julekalender på Nummer 9. De anbefalede webserier udgør et skønsomt udvalg plukket blandt alle de digitale tegneserier, der er tilgængelige internationalt netop nu, af skribenterne selv. Rækkefølgen, anbefalingerne optræder i, udgør ikke nogen kvalitativ rangordning.