Ivar Gjørups guddommelige satire holder hof på “Tyve danske tegneseriefavoritter”s 9.-plads.
Før dette års Copenhagen Comics spurgte festivalen en lang række tegneserieskabere, oversættere, anmeldere, gallerister, forlæggere og andre, der beskæftiger sig professionelt med mediet, om deres danske tegneseriefavoritter. I alt 250 titler fandt vej til bruttolisten, og de 20 mest populære endte på udstillingen.
Bagefter blev nogle af stemmeafgiverne bedt om at begrunde deres favoritter. Teksterne, de skrev, kan nu læses her på Nummer 9.
Den danske tegneserie er først i nyere tid blevet begunstiget med ærværdige institutioner af den slags, som kan levere krudt til en rigtig kanon – professionelle uddannelser, specialiserede kritikere, akademiske tegneserieforskere og så videre. Derfor er der heller aldrig opstået en bredt anerkendt dansk tegneseriekanon. Listen her giver et bud på, hvilke værker, der nyder højest agtelse i tegneseriemiljøet.
—
9. Egoland
af Ivar Gjørup, 1984-2009
”Egoland” markerer sig som en af Danmarks mest betydningsfulde tegneserier. Ikke blot fordi den kørte som daglig stribe i 25 år, men fordi den er unik i form og indhold. Striben startede som finurligt billeddigt og konsoliderede sig sidenhen som komisk familiesaga med et fascinerende og omfattende persongalleri. Sideløbende udforskede og udfordrede den – nogle gange helt bogstaveligt – rammerne for tegneseriemediet og fungerede som selvreflekterende metaserie med et hav af raffinerede kulturelle og religiøse referencer.
Ivar Gjørup formåede at gøre ”Egoland” til en skarp politisk satirestribe med et konsekvent højt niveau. Jeg er ikke selv tilbøjelig til det overnaturlige, men til tider har Ivar Gjørups evne til at forudse og spidde verdenshistoriens gang og vanvid virket nærmest guddommelig.
For mig er det, der har haft den største gennemslagskraft, seriens konstante undersøgelse af begrebet betydning, som i Gjørups optik udgør fundamentet for al forklaring og mening, hvilket han selv opsummerer på smuk og ”hjerteskærende banal” vis i en af sine striber med: ”Ordkloden er det eneste sted i mio. af lysårs omkreds, hvor betydning findes!!”
Gjørup har – med lige dele humor og knivskarp analyse – selv sagt om sit værk, at ud af de 6.352 striber er der en 1000 striber, som er verdensklasse, og andre 2000, som er mesterklasse. Så er der 2000 striber, som han synes, han kan være nogenlunde bekendt. De resterende halvandet tusinde fyldte dagene ud, hverdagene, som er Egolands fortælling!
– Mads Bluhm, tegneserieformidler