Den klassiske avisstribe repræsenterer tegneserieikonet Robert Storm Petersen på “Tyve danske tegneseriefavoritter”-listen.
Før dette års Copenhagen Comics spurgte festivalen en lang række tegneserieskabere, oversættere, anmeldere, gallerister, forlæggere og andre, der beskæftiger sig professionelt med mediet, om deres danske tegneseriefavoritter. I alt 250 titler fandt vej til bruttolisten, og de 20 mest populære endte på udstillingen.
Bagefter blev nogle af stemmeafgiverne bedt om at begrunde deres favoritter. Teksterne, de skrev, kan nu læses her på Nummer 9.
Den danske tegneserie er først i nyere tid blevet begunstiget med ærværdige institutioner af den slags, som kan levere krudt til en rigtig kanon – professionelle uddannelser, specialiserede kritikere, akademiske tegneserieforskere og så videre. Derfor er der heller aldrig opstået en bredt anerkendt dansk tegneseriekanon. Listen her giver et bud på, hvilke værker, der nyder højest agtelse i tegneseriemiljøet.
—
Peter og Ping
af Robert Storm Petersen, 1922-1949
Året er 1922. En rundhovedet herre ved navn Peter Vimmelskaft træder ind på en restaurant med sin hund i snor. Tjeneren peger på et ”hunde ikke tilladt”-skilt, og Peter må dreje om på hælen – kun for at vende tilbage kort efter med pingvinen Ping på slæb.
Sådan blev tegner og forfatter Robert Storm Petersens stribeserie ”Peter Vimmelskaft” til hans måske mest folkekære opfindelse, ”Peter og Ping”.
27 år løb serien om den trivelige lille mand og hans rapkæftede pingvin, og selvom den mere end noget andet var båret af sin spidsfindige dialog, blev den en af dansk tegneseries første eksportsucceser med optrædener i alverdens aviser – fra USA til Sovjetunionen.
”Peter og Ping”s styrke er dens vittige hverdagslune. Pointerne er ofte vandede, men kan også demonstrere en absurdistisk tilgang til konventionerne i de sociale omgangsformer, der får serien til at ligne en 1930’er-udgave af Seinfeld. Som da en mand fortæller Peter og Ping, at ”den som ler sidst, ler bedst!” hvorefter alle tre ler om kap, til striben slutter.
Og så var striben om manden og pingvinen jo i øvrigt kun toppen af Storm P.s isbjerg. Fra ”De tre små mænd og Nummer-manden”s gakkede stumfilmskomik til de livskloge og underfundige ”Fluer” – for nu ikke at glemme satiretegningerne, ”Opfindelserne” og alt det andet – satte multitalentet sit uudslettelige fingeraftryk på den danske tegneseries tidlige historie.
Ingen top 20 ville være komplet uden Danmarks første store tegneseriekunstner.
– Erik Barkman, tegneserieformidler