En sjælden gang imellem springer et nyt stjerneskud frem på den danske tegneseriescene, hvis talent fra begyndelsen virker fuldt udviklet og indlysende for enhver. Knap et år efter sin debut er Mikkel Sommer allerede ved at have en karriere som tegneserietegner i tre lande på én gang.
I anledning af Sommers nyeste titel, Obsolete, som i dag udkommer på det britiske Nobrow Press, tog Nummer 9 en emailsnak med tegneren.
Fortæl om Obsolete. Hvad handler den om, og hvordan skete det, at den bliver udgivet på engelsk?
Forsømt af regeringen og uden nogen heroiske minder eller kærlige familier at vende hjem til, ender to slidte soldater med at søge trøst i alkohol, stoffer og nihilistisk hedonisme. Konstant hjemsøgt af mareridt om deres seneste års surreelle fortid, kæmper de desperat for at holde sig på virkelighedens overflade.
Foran en bank i Utah, bevæbnede og følelsesmæssigt valne, træder de ud af en Ford Maverick. I hvad der ville føles som et splitsekund, midt i deres endelige selvødelæggende handling, ser en af dem noget, han aldrig havde forestillet sig, en opvågning?
Obsolete var en historie jeg skrev for næsten tre år siden i en mere simpel og forkortet version. Jeg lagde den fra mig, indtil jeg blev kontaktet af forlaget Nobrow, som ville have mig til at lave en 24-siders tegneserie for dem. Da tænkte jeg straks på Obsolete og satte mig for at skrive den om og opdatere den med hjælp fra én af redaktørerne. Den endte med at blive mere følelsesladet, end jeg før havde regnet med, og jeg fik så færdiggjort den på en måneds tid for at bevare den intensitet, jeg følte, da jeg begyndte på den.
Forlaget Nobrow blev skabt i vinteren 2008 i London som en uafhængig udgivelsesplatform for illustration, tegneserier og anden grafisk kunst, for at repræsentere alt fra nyklækkede kunstnere til veteraner i branchen. Deres mål er at skabe et fornyet fokus på printkvalitet og med plads til friske og anderledes idéer til format, farver og design. Derudover gør de meget ud af at arbejde tæt med kunstnerne og skaber på samme tid rum til visuel individualitet.
Fortæl lidt om din arbejdsmetode.
Jeg bruger normalt lang tid på at gennemspekulere detaljer og på at beslutte mig om stil, streg og metoder. Jeg plejer normalt ikke at skitse og designe særlig meget, men derimod bare gå i gang på siderne, når jeg føler mig nogenlunde klar og under moderat tidspres. Synes, det skaber en vis energi og umiddelbarhed, og oven i det bilder jeg mig selv ind, at jeg sparer en fandens masse tid.
Siden Komiks.dk, hvor du var med i SPRIT og udkom med Z, har du tilsyneladende tegnet en hel masse. Fortæl hvad du har lavet – og hvordan du finder tid til det!
Siden Komiks.dk har jeg lavet et par ting for Nobrow, arbejdet på novellesamlingen Pære-Perker-Dansk og ellers bare lidt hist og her. Er også i mellemkøbet flyttet til Berlin med min kæreste, hvor jeg nu indtil videre arbejder hjemme. Måden jeg finder tid til at arbejde på, er bl.a. ved at bo i Berlin, som er billig nok til, at jeg kan leve af at lave tegneserier. Ellers stoppede jeg for et par år siden med at spille konsol- og computerspil, hvilket gav mig et pludseligt hav af fritid.
Hvad tegner du på for tiden?
Jeg forbereder mig i øjeblikket på en 145-siders tegneserie for et dansk forlag, efterfulgt af tre næsten lige så lange albums for forskellige franske forlag. Mere er jeg ikke sikker på, om jeg kan fortælle på nuværende tidspunkt. Det bliver interessant at arbejde med manuskripter, jeg ikke selv har skrevet, og en god erfaring at skulle producere et så relativt højt antal sider. Udover de førnævnte projekter bliver jeg ved med at arbejde for Nobrow på mindre og større projekter.
Der er en del danske tegneserier, som bliver udgivet i udlandet for tiden – men du lader til at have gang i mere end nogen anden! Uden at afsløre hvilke franske forlag, du arbejder for, kan du så sige, hvordan de samarbejder er kommet i stand? Og hvordan fik Nobrow i sin tid øje på dig?
Om det er Nobrow eller de franske forlag eller forfatteren selv, så har de på en eller anden måde fundet min blog. Jeg har jo ikke så meget udgivet endnu, så bloggen har gjort meget for mig.
Dine kommende projekter er historier, som andre har skrevet. Vil du helst i fremtiden arbejde på den måde, eller vil du gerne skrive flere ting selv?
Den tegneserie jeg skal i gang med til maj, er første gang jeg arbejder med et manuskript, jeg ikke selv har skrevet, så jeg ved på den måde ikke, om det er det, jeg helst vil i fremtiden. Det finder jeg højt sandsynligt ud af her over det næste lange stykke tids arbejde med andres historier. Det er en rar tanke ikke at skulle bekymre mig om både tegningerne og historien, og bare koncentrere mig om én ting. Men jeg er dog ret sikker på, at jeg gerne vil ende med at skrive selv.