Freddy Milton og Peter Madsens fælles tegneserie ”Anton” rummer både godt og dårligt nyt. Den gode nyhed: Peter Madsen er tegneserieaktuel igen! Den dårlig nyhed: den er 40 år gammel.
Siden ”Valhalla 15” udkom i 2009 har Peter Madsen blandt andet viet sin arbejdstid til den samlede udgave af serien, illustrationer til billedbøgerne ”Troldeliv” og gennemillustrerede genfortællinger af mere eller mindre klassiske eventyr i ”Eventyrbogen” fra sidste år. På den måde kan man bestemt ikke sige, at han har været hverken usynlig eller tilbagetrukket, men hvad angår tegneserierne, så har der været stille de sidste år. Op til tegneseriefestivalen Art Bubble i 2014 udkom ”Musen”, men der var tale om en udgivelse tilbage fra 1997, der hidtil kun havde været trykt på fransk og engelsk. Det var det lille forlag Fyns Antikvariats Forlag, der havde fået trykt den i 500 eksemplarer, hvilket tilsyneladende har været en succes. I hvert fald gentog samme forlag proceduren op til Art Bubble 2015 i Rundetårn, hvor Freddy Milton og Peter Madsens ”Anton” lå klar frisk fra trykkeriet, denne gang i 750 eksemplarer.
”Anton” er forfattet af Freddy Milton, der tilbage i 1976 på det nærmeste allerede var lidt af en veteran inden for branchen. I et to siders efterskrift fortæller Madsen, hvordan han som purung søgte råd og vejledning hos Milton, hvilket kulminerede med at Madsen fik tilbudt at tegne ”Anton” ud fra Miltons manuskript. Da Madsen var ved at være færdig gik Valhallaserien i gang, og ”Anton” så ikke dagens lys før nu, 40 år senere, på foranledning af Carsten Bøttcher fra Fyns Antikvariat.
Der er tale om en børnetegneserie, lidt i stil og med samme målgruppe som serien om den lille uskyldige ”Benny Bomstærk”, der har superkræfter og altid blandes ind i opklaringen af nogle forbrydelser. For Antons vedkommende kommer superkræfterne dog i form af en tubalignende maskine, som han finder i en skrotbunke hos sin cykelhandler. Maskinen viser sig at levere energi til Antons cykel og sæbekassebil helt uden at forbrænde noget, hvilket bilfabrikanter med skumle bagtanker hurtigt får øjnene op for. Mon ikke energikrisen og de bilfrie søndage i 1970’erne har givet inspiration til dén historie, der jo sådan set er lige så aktuel i dag som dengang.
Det er altid en fornøjelse at se Peter Madsens tegninger, også på dette tidlige stadie, der godt nok kan give mindelser om de første to Valhalla album, men hvor der også er en verden til forskel, på det potentiale Madsen skulle komme til at folde ud de kommende 5-10 år. I efterskriftet fortæller Madsen, at han efterfølgende har gjort alt for at undgå at tegne biler igen. Dem kan man selvfølgelig heller ikke direkte sammenligne med Valhalla albummene, men så slemt står det nu ikke til med dem. Ofte er der i ”Anton” plads til skøre gags og et mylder af liv i baggrunden, som helt klart går igen i de første to album i Valhallaserien, men senere blev mere eller mindre udryddet. Actionsekvenserne dominerer i albummet, hvor stregen til tider bliver endog meget løs, når der for alvor kommer fart i løjerne. Miltons persongalleri er udpræget sort-hvidt, hvor de onde både opfører sig – og ligner – onde mennesker. Figurerne er i øvrigt noget mere elastiske i stregen end Madsens senere stil. Og så er Antons Peter Madsen-agtige hår (for 40 år siden) i øvrigt super livfuldt tegnet hele vejen igennem, og ligner ikke umiddelbart en kopi af noget andet, men er bare elegant.
Udgivet med 40 års forsinkelse har albummet nok primært sigte på hardcore fans af Madsen med en forkærlighed for den belgiske tradition for børnetegneserier. Det til trods for at albummets historie reelt henvender sig til en temmelig ung målgruppe. Men når man til festivaler ser, hvor lang køen til Peter Madsens signeringer er, så kan man konstatere, at tegneseriefolket på ingen måde har glemt sin kærlighed til Madsen. Forhåbentlig har Madsen heller ikke glemt sin kærlighed til tegneserien, men vender på et tidspunkt tilbage med en rigtig nyhed inden for genren. I mellemtiden holdes gryden nogenlunde varm med ”Anton”. Alene Peter Madsens status berettiger i hvert fald til, at selv et så tidligt arbejde bliver udgivet med 40 års forsinkelse.
Titel: Anton
Karakter: 3/6
Forfatter/tegner: Freddy Milton & Peter Madsen
Forlag: Fyns Antikvariats Forlag
Form: 52 sider i farver, hardcover
Vejl. pris: 158,-
ISBN: 9788789861050
Udgivelsesår: 2014
Udgivelsesland: Danmark