Émile Bravos ”Portræt af helten som en troskyldig ung mand” udforsker veloplagt Splint & Co.s rødder.
Hvordan i alverden føjer man nyt til en serie som Splint & Co., der i skrivende stund har kørt i trekvart århundrede? Og som undervejs har været i hænderne på så dybt begavede serieskabere som André Franquin og Joseph ”Jijé” Gillain? Hvis man er Émile Bravo, så starter man forfra.
Den lille, spanskfødte serieskaber bag charmerende børnetegneserier som ”Ma maman est en Amérique, elle a rencontré Buffalo Bill” (ca. “Min mor er i Amerika, hun har mødt Buffalo Bill”) går tilbage til seriens rødder i slut-trediverne, dengang Splint var en ydmyg piccolo med et kæle-egern, tegnet af franskmanden François Robert “Rob-Vel” Velter for det dengang spritnye tegneserieblad Spirou.
Herfra komponerer Bravo en underfundig fortælling om tysk-polske fredsforhandlinger på Splints arbejdsplads, Hotel Moustique, nøje overvåget af agenter fra Sovjetunionen og den skruppelløse reporter Kvik.
Ved albummets begyndelse er vores unge helt blot en naiv, forældreløs piccolo, men han viser hurtigt det talent for at rode sig ud i drama og eventyr, som har fulgt ham gennem 75 år som seriefigur. Og selvom fortællingens slutning i et vist omfang er givet på forhånd – sådan er det jo med prequels – så er der masser af skægge optrin og endda en knivspids menneskeligt drama at varme sig på undervejs.
Bravo er mand for en sødmefuld semi-realisme, hvor både miljøerne og figurernes psykologi er genkendelige og relatérbare. Tilgangen klæder Splint & Co.-universet, der i hans hænder opleves mere vedkommende end længe set.
Bestræbelsen på at bringe serien i kontakt med en slags historisk hverdagsvirkelighed gennemsyrer alle aspekter af albummet. Vittige dialogscener fylder mere end actionsekvenser, persongalleriet er mindre karikeret end vanligt og billedsiden er afdæmpet – lutter grynede streger, jordfarver og udramatiske billedbeskæringer. Samtidig sender ”Portræt af helten som en troskyldig ung mand” med de lidt gammeldags virkemidler hilsener til især Franquins klassiske udgave af serien, så bestræbelsen efter en stiliseret form for realisme går hånd i hånd med en veloplagt hyldest til det, der gik forud.
”Portræt af helten som en troskyldig ung mand” er nemlig også en tegneserie om tegneserier. Émile Bravos Splint er stor fan af Tintin – serien, som Splint & Co. er blevet beskyldt for at kopiere – og da han skal på date med en sød ung stuepige, klæder han sig som Hergés helt i brune knickers og gul skjorte.
Resten af tiden går den fattige unge forældreløse med sin røde piccolouniform, som alle omkring ham gør grin med, og albummet slutter med en selvbevidst tynd og klichépræget forklaring på, hvorfor han fortsatte med det de næste 75 år. Nogle spørgsmål er der bare ikke gode svar på, og så kan man lige så godt have det sjovt med de dårlige.
”Portræt af helten som en troskyldig ung mand” er ingen dybsindig tegneserie, og rigtigt original er den vel kun inden for rammerne af Splint & Co.-seriens lidt snævre univers. Men man forlader albummet godt underholdt og med appetit på at gøre seriens 75 år om igen a la Bravo. Mere kan man dårligt forlange af et nyt udspil i én af tegneserieverdenens længstløbende albumserier.
Karakter: 4/5
Titel: Splint – Portræt af helten som en troskyldig ung mand
Forfatter/tegner: Émile Bravo
Farvelæggere: Delphine Chedru og Rémi Chaurand
Oversætter: Ole Steen Hansen
Forlag: Cobolt
Farve og form: 72 farvesider i hardcover, 24 * 32 cm
Vejl. pris: 198
ISBN-13: 978-87-7085-524-2
Udgivelsesår: 2013
Oprindeligt udgivelsesår: 2008
Udgivelsesland: Danmark
Oprindeligt udgivelsesland: Belgien