inKurabel No 1 af diverse serieskabere.
Erik Barkman sætter tænderne i Blækfabrikkens inKurabel-antologi, men går sulten fra bordet.
Første udgave af Blækfabrikkens nye antologi inKurabel er en fornøjelse at bladre igennem. Det overdimensionerede magasinformat med limet ryg, det tjekkede layout, den nydelige papir- og trykkvalitet – hele pakken signalerer overskud og professionalisme.
Svøbt i det tillokkende omslag er bidrag fra serieskabere med tjek på remedierne, fra Jordan Cranes krøllede og charmerende streg i ”Genvej” over Ole Comoll-serien ”Earthling Andy”s cartoony Sin City-stil til Henrik Rehrs grove, kobberstik-agtige udtryk i ”Gavrilo”. Appetitligt ser det ud, når man tager forskud på glæderne ved at strejfe omkring i inKurabels sider.
Men tager man springet og sætter tænderne i, viser det sig hurtigt, at der mangler noget kød på benene. Her er masser af smagsprøver, men få mættende måltider.
Sagt mindre floromvundet: inKurabel består overvejende af uddrag. Første indslag er Henrik Rehrs førnævnte ”Gavrilo”, eller rettere en forsmag på veteranens fortælling om Gavrilo Princip – manden, der startede første verdenskrig. Her er to fødsler, et dødsfald, en gravalvorlig grundtone og lidt kulsort komik, og lovende ser det ud. Men de syv stemningsmættede sider, der har fundet vej til inKurabel, udgør kun den spæde ansats til Rehrs flere hundrede sider lange graphic novel.
Tilsvarende med Thomas Nøhrs ”Wednesday og Co.” Det er herligt at se den underpræsterende serieskaber folde sig ud i en længere fremtids/fantasy-fortælling i funny animal-stil – løst tegnet, smukt farvelagt – men de 10 sider i inKurabel rejser flere spørgsmål, end de giver svar.
Også Earthling Andy byder på et kærkomment, men alt for kort gensyn med en overlegent tegnende serieskaberveteran, og uddraget fra Dan R. Knudsen og Svend Amstrup Jeppesens Flush Royale 2: ”Bang, du er rød!” er spækket med referencer til 1’eren, de færreste nytilkommere vil fange. Striberne fra Thomas Thorhauge (True Story) og den gådefulde W.U. Mondegreen (Pandy) smager efter mere, men bidrager ikke med det helt store i sig selv, og den Gary Larson-inspirerede Venskabskanalen er bare ikke det store sus.
Retfærdigvis skal det siges, at der faktisk findes et par afsluttede tegneseriefortællinger blandt de amputerede teasere.
Jordan Cranes fornævnte ”Genvej” kan snildt læses i sig selv, selvom den ligger i klar forlængelse af hans fine ”The Clouds Above” og i øvrigt findes online her. Stadig er det herligt med noget Crane på dansk, så tak for det. Desuden har Lars Horneman og Pedro Lopez lavet hver deres korte historie til inKurabel, og de er begge ganske sjove og karakteristiske for deres bagmænd – uden på nogen måde at markere et højdepunkt i produktionen.
Stadig udgør antologien som helhed en utilfredsstillende læseoplevelse.
Konceptet står lysende uklart: Kan vi forvente at få fortsættelserne til de her serier i næste nummer? Intet tyder på det. Er inKurabel et slags salgskatalog, der skal give os appetit på at investere i andre tegneserier fra Blækfabrikken? I så fald er 75 kroner en høj pris at betale, og i øvrigt kan kun ”Bang, du er rød!” (snart) findes på boghandlerhylderne. Måske vil redaktøren bare gerne præsentere os for nogle dygtige tegneserietalenter? En prisværdig mission, men det er de rutinerede kræfter, der kører showet – navne som Rehr, Comoll, Thorhauge og Horneman kræver ingen introduktion for den tegneserieinteresserede læser, der er antologiens realistiske målgruppe.
InKurabel er et sympatisk bekendtskab med en betragtelig talentmasse i baglandet. Men Blækfabrikkens prisværdige indsats er skønne, spildte kræfter, når man som læser får så lidt substans for sine surt sammensparede skillinger.
Karakter: 2 ud af 5
Værkets titel: Inkurabel No 1
Forlag: Blækfabrikken
Forfatter/tegner: Diverse
Form: Oversized softcover, 52 s.
Pris: 75,00
ISBN: 978-87-92626-04-2
Udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: Danmark