Lynd Ward: “Six Novels in Woodcuts”
Træ-tegneseriens store kanon, Lynd Ward, bliver præsenteret smukt i tobindsværk, der får Christoffer Zieler til at gå internet-bananas i anime fra 1980’erne.
Det er flot, at Lynd Ward (1905-1985) sirligt skar sine tegneserieromaner ud i træ.
Men det er også lidt uhyggeligt med alt det træ, på den måde, som ting, det tager lige lovlig lang og ensformig tid at frembringe, er uhyggelige.
Måske endda lidt kinky: Tænk bonsaitræer, eller broderede jakker fra renæssancen (eller malerier af broderede renæssancejakker), flaskeskibe, 1:1-skulpturer af ren menneskeørevoks og sushibuffetter til flere end hundrede mennesker. Her er der 1.400 sider med træ.
Men hvad forestiller så disse træsnit, som er flotte og skræmmende, fordi der er lidt for mange af dem på én gang? De forestiller underligt nok voldelig japansk anime fra 1980’erne.
Teenage-tudefjæs
Lynd Ward skar sine ordløse træ-tegneserier i 20’erne og 30’erne, og de er prægede af art deco med vifter af lige linjer (fx når den sorte sol dramatisk bryder frem) og bygninger, der strækker sig opefter.
Wards historier er dog mere Blixenske end modernistiske – allegoriske og skæbnetunge og, i hvert fald i begyndelsen af karrieren, teenageangste.
Åbneren “God’s Man”, om en ung kunstner, som indgår en handel om en magisk pensel med en maskeklædt Mephistopheles-figur, kunne have været en ottende fantastisk fortælling. Bortset altså fra, at vores helt har en tendens til at flæbe over verdens syndfuldhed, som han nok ville være kommet over med tiden, hvis ikke … ja, læs den selv.
Det virker også som et afslørende umodenhedstræk, at det kikser lidt for Lynd Ward i de erotiske skildringer af kvinder. Først senere i karrieren, i det anti-fascistiske værk “Song Without Words”, bliver det tydeligt, at han har fået modet til at tage nogle timer i croquis for træskærere.
“Song Without Words” og “God’s Man” er højdepunkter i samlingen, men også den uforståeligt snørklede “Madman’s Drum” og natur/kultur-dramaet “Wild Pilgrimage” er fulde af billeder, man kan dvæle ved, også når man har tabt tråden i fortællingen.
Styr på den rundøjede stirren
I USA har Lynd Ward været en mægtig inspiration for Art Spiegelman, som har redigeret samlingens seks historier.
Men i stedet for at fordybe os i, hvordan Spiegelman blev påvirket af Ward (det kan man nemlig selv læse om i Spiegelmans forord), tager vi lige tråden om de japanske tegnefilm op.
Den europæiske og amerikanske kunst blev allerede fra midten af 1800-tallet stærkt påvirket af japanske træsnit, og det kom selvfølgelig også til at gælde for en ny form som tegneserien. Men som så ofte, når nogen påvirker noget, sker der en vekselvirkning.
Lynd Ward solgte mange bøger, og nogen må have dyrket ham i Japan også, selv om Ward er et bjerg af træflis fra at nå de store japanske mestre, f.eks. Hokusai, til sokkeholderne.
Det er ikke bare Wards konsekvent dynamiske mandefigurer med lange muskuløse ben som spændte drivhusagurker, der har plantet nogle frø for figurdesignet i film som Buronson og Tetsuo Haras homofascistoide slagsmålsfilm ’Fist of the North Star’ eller den lige så coole ’Ninja Scroll’, hvor Yutaka Minowas stod for karakterdesignet. Ward foregriber også – sådan ser det virkelig ud – mere specifikke træk som f.eks. anime-japanernes gengivelse af ansigter med øjenomgivelserne i et fortegnet blæksort mørke.
Og endelig har Ward (det er noget af det fedeste ved ham) også en tendens, som genfindes i moderne japanske tegneserier og film, til at bryde med sin egen stil og understrege en pointe med en vild karikatur midt i alt det kontrollerede.
Især mestrer Ward den stumme forbløffede rundøjede stirren. Så tilgiver man ham, at historierne både er lidt fesne og lidt overgjorte, og rækker ud efter slibesten og brændeøkse.
Karakter: 4 ud af 5
Værkets titel: Six Novels in
Woodcuts
Forlag: Library of America
Forfatter/tegner: Lynd Ward, redigeret af Art Spiegelma
Form: Hardcover, to bind i boks, i alt 1.408 sider.
Pris: 44 dollars (Amazon)
ISBN: 978-1598530827
Udgivelsesår: 2010
Udgivelsesland: USA