Rikke Platz Cortsen ser nærmere på forlaget Fantagraphics’ store, historiske queer-antologi “No Straight Lines”.
I mange år har queer-tegneserien levet et dobbelt-marginaliseret liv i den homoseksuelle presses parallelverden, ildeset som alle andre tegneserier og ikke velkommen i tegneseriemiljøets til tider snævre kredse. Tænk på den ivrighed, hvormed fans benægter, at Batman og Robins forhold skulle være andet og mere end platonisk, og det er ikke svært at forestille sig, at queer-problematikker og homoseksuelle lyster ikke var en velset del af den i forvejen begrænsede niche, som tegneserieverdenen udgjorde, i hvert fald i USA.
Men det forhindrede ikke queer-tegneserien i at blomstre, og i de homoseksuelle boghandler kunne de skøre, skæve, sjove, seriøse og rablende serier møde et publikum, der var helt på linje med de problemer og den subkultur, som serierne tacklede. Det er denne queer-tegneseriekultur, Justin Hall har sat sig for at præsentere med antologien ”No Straight Lines”, der giver prøver på queer-tegneserier fra den spæde start til de nyeste skud på stammen. Med mere end 70 forskellige kunstnere i antologien er det et imponerende stykke arbejde, Hall har været igennem, og hans introduktion fungerer fint som indføring i den udvikling, queer-tegneserierne har været igennem.
Antologien er afgrænset ved, at materialet er vestligt (queer-manga er f.eks. en hel bog værd i sig selv) og mestendels amerikansk, men der skal lyde ros til Hall for også at have inkluderet nogle europæiske kunstnere. Desuden har Hall fravalgt den meget store del af queer-tegneserien, der er decideret pornografisk, og har i stedet fokuseret på mere kunstneriske og fortællende tegneserier. Da seksualitet helt naturligt er en vigtig del af ens identitetsdannelse, er der en ret stor del af antologiens serier, der inkluderer sexscener, så på dén front behøver man ikke føle sig snydt af Halls afgrænsninger.
Med så stort et udvalg giver det næsten sig selv, at ikke alle tegneserierne er af lige høj kvalitet. Det er ofte antologiens lod, at den kan forekomme ujævn, fordi bidragene svinger både indholdsmæssigt og kunstnerisk. Justin Hall har tydeligvis prioriteret at vise bredde og få inkluderet flest mulige forskellige kunstnere, og som det gælder med mange undergrundstegneserier er det ofte budskabet, der prioriteres over den rent tekniske kunnen. Ikke desto mindre er der meget spændende at komme efter i antologiens mange sider, både for tegneserie- og queer-historisk interesserede.
Antologien er løseligt inddelt i en mellemting mellem en kronologisk og tematisk tredeling, der starter med ”Comics Come Out”, som begynder i 1970’erne. Her finder vi blandt andet den første ”ud af skabet” historie med Trina Robbins’ ”Sandy Comes Out”, historien om det midaldrende smaskforelskede læderbøssepar ”Leonard & Larry” og ikke mindst Ralf Königs klassiske serier fra Kölns bøssemiljø og som bonus også i det gamle Grækenland.
Andel del af antologien, ”File under Queer”, begynder dystert med tegneserier, der bearbejder den store krise, AIDS-udbruddet i 1980’erne udgjorde for dele af det homoseksuelle miljø, og her viser tegneserien igen sin evne til at formidle dybt personlige og tragiske historier direkte og uafrysteligt. Men sektionen rummer også mere muntre indslag som Tom Boudens ”Things not to say or do after sex”, Roberta Gregorys explosive ”Bitchy Butch – the world’s agriest dyke” eller Alison Bechdels morsomme reportage fra en kvindelejr i ”My own private Michigan hell”. For dem, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med Fabrice Neaud, er der her en chance for at nyde den mennesketomme, men utroligt smukke ”Émile”.
Den sidste del, ”A new Millenium”, når helt op til nutiden og viser blandt andet en voksende diversitet indenfor queer-tegneserien med tegneserier af og med transpersoner som f.eks. ”The Princess” af Christine Smith, der er en tegneserie for alle aldre om en dreng, der insisterer på at være sig selv, hvilket vil sigen pigen Sarah. Der er serier om, hvordan man bliver en fabelagtig ”fag hag”, om drag queens, lesbiske superkræfter og teenageforelskelse i Frankensteins monster. Masser af glamour, gråd, grin og grumme fortællinger, der ikke kan undgå at udvide læserens horisont.
Den store bredde i materiale gør, at der er noget for enhver, men det er også en læseoplevelse, der kræver, at man læser lidt af gangen. Der er mange små perler imellem, og de fortjener at blive nydt lidt efter lidt og ikke pløjet igennem på én gang. ”No Straight Lines” giver et godt overblik og inspirerer til videre læsning i queer-tegneseriens mangfoldige verden.
Karakter: 4 ud af 5
Titel: No Straight Lines: Four Decades of Queer Comics
Tegner/farvelægger: forskellige kunstnere, redigeret af Justin Hall
Forlag: Fantagraphics Books
Form: Hardcover, 328 sider i sort/hvid med lidt farve
Pris: 197 kr. omregnet fra dollars
ISBN: 978-1-60699-506-8
Udgivelsesår: 2012
Udgivelsesland: USA