”Mid-Life” af Joe Ollmann.
Joe Ollmanns ”Mid-Life” er en klog og komisk skildring af en midaldrende mands panikforelskelse.
Rynkede mandebryster, der hænger slukørede henover en svulmende mavesæk: Det første opslag i ”Mid-Life” slår bogens tema an lige så nøgternt som titlen. Canadiske Joe Ollmanns graphic novel handler om at være halvvejs gennem tilværelsen og mærke sin krop gå i fordærv, mens ungdommens drømme fortoner sig definitivt i det fjerne. Og så er den i øvrigt ret morsom.
Vores hovedperson hedder John Olsen og er fyrre år. Han har for nylig fået barn nummer tre med kone nummer to, og nu kæmper han sig klatøjet gennem en tilværelse som grånende barnepige og udbrændt magasinlayouter. Alt sammen skildret indlevende af Ollmann, der har et skarpt blik for både frustrationerne og de komiske detaljer. En dag antændes Olsens ulmende lidenskaber, da han i et anfald af midalder-panik bager varm på Sherri Smalls, der synger børnesange på én af sønnens dvd’er. Cirka her skifter fortællingen synsvinkel.
Smalls har nemlig også en hovedrolle i ”Mid-Life”. Karriere som skærmtrold er for opadgående, men hendes ambition var egentlig at blive en feteret sangskriver. Så hun trækker tiden på randen af et gennembrud, mens tankerne kredser om livet, døden og mændene.
Ollmann følger sine to hovedpersoner på skift, kapitel for kapitel, og skildrer deres håb, drømme og frustrationer gennem komiske situationer og vittige dialoger. Med grove, men udtryksfulde tegninger og et stramt ni-billeders sidelayout, der på mærkværdig vis underbygger fortællingens autenticitet. Især i skildringen af John Olsen trækker Ollmann heftigt på sin egen livserfaring: Hovedpersonens familieforhold matcher serieskaberens fuldstændig, karrieren har de også haft til fælles, men affæren med Sherri Smalls er lige så fiktiv som børneperformeren selv.
Blandingen af fakta og fiktion skaber en vis skævhed i ”Mid-Life”. Ollmann er en dygtig forfatter, der vrider både hårdt tilkæmpet visdom og førsteklasses tragikomik ud af sine egne erfaringer som midaldrende småbarnsfar, men skildringen af Sherri Smalls stikker ikke helt så dybt.
Heldigvis reduceres børneperformeren aldrig til en midaldrende mands drømmebillede af en ung kvinde, faktisk udgør hendes kvababbelser i kærligheds- og arbejdslivet en interessant spejling af Olsens. De fleste af os opfatter de udfordringer, vi står over for netop nu, som særligt vanskelige, men i Ollmanns optik bliver tilværelsen hverken lettere eller sværere undervejs. Hvilket gør det så meget desto vigtigere, at man ikke reducerer livet til problemer, der skal løses, men prøver at sætte pris på oplevelsen – også pligtstoffet.
Det kan lyde som en fortærsket gang lommefilosofi, men hos Ollmann vokser figurernes erkendelser organisk og troværdigt ud af livets brogede tildragelser. Canadieren er ikke de store armbevægelsers mand, men han og hans figurer er fremragende selskab, og ”Mid-Life”s 184 sider er ikke én for meget.
Karakter: 4 ud af 5
Værkets titel: Mid-Life
Forlag: Drawn and Quarterly
Forfatter/tegner: Joe Ollmann
Form: Softcover, 184 s.
Pris: ca. 100 kr.
ISBN: 978-1-77046-028-7
Udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: Canada