Hoppebolden
Flygtningepigen møder danskerdrengen og tegneserien møder børnebogen i Søren Jessens Hoppebolden, der er fin fusionslitteratur til klasseværelset.
Erfarne Søren Jessen har lavet både børnebøger og tegneserier, og den lille rå og poetiske fortælling Hoppebolden er så lidt af begge dele. En “billednovelle” kalder forlaget det.
Historien: Hovedpersonen, en navnløs pige, bor i en flygtningelejr i et land, der nok er Danmark. Udenfor står folk og kaster med sten efter beboerne. Men så ser hun en lyshåret dreng med blå øjne på den anden side af hegnet, og noget sker.
Ikke så meget så det gør noget, for Hoppebolden er hurtigt læst, men nok til at fortællingen virker. Der er et lille stød i mellemgulvet til sidst, der slår læseren så nænsomt ud.
I Hoppebolden blander prosa sig med elementer fra tegneseriens formsprog (korte sekventielle forløb, talebobler) i illustrerede opslag. Særligt er placeringen af ordene i de visuelle opslag medfortællende, som når de følger bølgerne i pigens hår, eller når de danner et kors. Det fungerer gnidningsløst, Jessen forstår sine virkemidler, og fortæller med både tekst og billeder så elementerne understøtter hinanden.
Men både den formelle fusion af virkemidler og det at teksten lader meget stå usagt, som f.eks. pigens navn og det, at hun bor i en flygtningelejr, gør at den unge læser må på arbejde. Nogle gange italesætter man billedbøger og tegneserier som noget, der hjælper børn med at lære at læse. Sådan synes jeg ikke det er her. Hoppebogen er for de dygtige læsere af både ord og billeder.
Men det er også en skolelærer-bog. Jeg tror ikke, at mange børn vil læse Hoppebolden af egen lyst, dertil passer den for skidt ind i underholdningsindustriens genre-kasser, og med en pris på 250 kr. for fyrre sider er der nok heller ikke mange forældre, som vil købe den til deres børn. Den er lavet til klasseværelset, hvor den kan fungere som diskussionsoplæg om både flygtninge og dem-og-os retorik, og om billedlitteraturens fortælletekniske greb. Der vil den så også fungere rigtig fint.