Scott McCloud vil for alvor vise hvad han kan som tegneserietegner og ambitionerne er enorme. Det samme er selvhøjtideligheden desværre også. The Sculptor er mere makværk end mesterværk.
Den store tegneseriepædagog Scott McCloud (Understanding Comics) har besluttet sig for at vise hvordan man laver en graphic novel, vise hvordan kagen skal skæres. Og The Sculptor har alle ingredienserne: blåtoner, en plaget kunstnersjæl, et udpræget metalag, personlig tragedie og udvikling, New York… Det hele. Men langt fra at være en gribende fortælling og et stort tegneserieværk er McClouds mursten for lang, for søgt og i det hele taget bare for meget.
Den ambitiøse skulptør David har formøblet sit talent og i en alder af 26 er han allerede udbrændt, deprimeret og på alle måder desillusioneret. Men en aftale med Døden (der viser sig i skikkelse af hans onkel) giver ham ubegrænsede evner til at omsætte sine tanker til skulpturer og at forme selve byen om direkte fra sin fantasi og med sine bare næver. Men prisen for den ultimative skaberkraft er høj: David får kun 200 dage at leve i. Og da han oven i købet møder sit livs kærlighed i ellevte time må han kæmpe for at få det maksimale ud af sine sidste dage.
Scott McCloud vil så meget med The Sculptor, men lykkes kun med lidt. Historien er fyldt med for meget patetisk lommefilosofi (”Life doesn’t always turn out the way we planned, David”) og gumpetung metaforik (David og hans onkel – Døden – spiller f.eks. på et spil skak gennem hele bogen) til at den lykkes med at sige det den gerne vil.
The Sculptor handler om en kunster og hans kunst og bogen igennem præsenteres vi for Davids værker. Men de skulpturer, der angiveligt skulle være brillante og ændre verden som vi kender den, ligner mest noget fra et formningslokale. Davids kunstværker er mildest talt banale og amatøragtige og han fremstår mest af alt som en fiduskunstner.
Der er noget ømt i mødet mellem den forknytte David og hans impulsive, frisindede kæreste Meg. Det er måske ikke den mest raffinerede kærlighedsskildring, men i de stille øjeblikke fungerer fortællingen. I glimt, i hvert fald. For freden bliver forstyrret af at bogen (og dens forfatter, fornemmer man) hele tiden skriger på opmærksomhed: Se hvad jeg kan!
Nogle tegninger er flotte og detaljerede mens andre er grove og forsimplede. Nogle personer er tegnet realistisk mens andre nærmere er naivt cartoony (de har dog alle til fælles, at de virker stive og kejtede i bevægelserne). Scott McCloud evner ikke at balancerer de forskellige udtryk mod hinanden og den næsten 500 sider lange bog fremstår alt for ofte som et miskmask af virkemidler og visuelle tricks, der i bund og grund ikke tjener noget formål.
The Sculptor virker forstillet, kalkulerende og på en mærkelig måde uærlig. Som om Scott McClouds eneste ærinde med bogen er at ville hævde sin egen kunstneriske integritet og den grafiske roman som det overlegne tegneserieformat. Men efter at have læst The Sculptor har jeg nu mest lyst til helt at lægge the graphic novel væk og kigge mig om efter noget nyt.
Karakter: 2/5
Titel: The Sculptor
Forlag: First Second
Tegner og forfatter: Scott McCloud
Form: 496 sider, indbundet, blåtoner
Pris: $29,99 (vejledende pris)
Udgivelsesår: 2015
ISBN: 978-1-59643-573-5
Udgivelsesland: USA